لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

هیگل در افغانستان؛ حملات انتحاری جان ۱۸ افغان را گرفت


خوشامدگویی سفیر آمریکا و فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان به چاک هیگل
خوشامدگویی سفیر آمریکا و فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان به چاک هیگل
همزمان با سفر چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به افغانستان، وقوع دو عملیات تروریستی در روز شنبه، ۱۹ اسفند، به کشته شدن دست‌کم ۱۸ شهروند افغان انجامید.

مقامات افغانستان این دو حمله را که یکی از آنها مقابل ساختمان وزارت دفاع این کشور در شهر کابل به وقوع پیوسته است انتحاری توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان، ایساف، نوشته است که چاک هیگل از محل‌های وقوع انفجار دور بوده است و هیچ خطری وزیر دفاع آمریکا را تهدید نمی‌کند.

آقای هیگل روز جمعه، ۱۸ اسفند، وارد کابل شد، در حالی که نخستین اظهارات او در جمع خبرنگاران درباره خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از افغانستان بود.

نیروهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک می‌کنند و مسئولیت امنیت این کشور را به افغان‌ها می‌سپارند، فرایندی که وزیر دفاع ایالات متحده نسبت به آن اظهار خوش‌بینی می‌کند.

اما رویترز می‌نویسد که انفجارهای امروز می‌تواند هشداری در رابطه با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان باشد، به‌ طوری که از هم‌اکنون نگرانی از وقوع دوباره جنگ داخلی میان مردم این کشور اوج گرفته است.

بر اساس این گزارش، انفجار انتحاری که مقابل ساختمان وزارت دفاع افغانستان رخ داده، دست‌کم ۹ کشته و ۴۰ زخمی بر جای گذاشته است، در حالی که گفته می‌شود عامل آن یک دوچرخه‌سوار بوده است.

انفجار دوم نیز در شهر خوست، واقع در شرق افغانستان به وقوع پیوسته که در پی آن یک پلیس و هشت غیرنظامی، از جمله چند کودک، کشته شده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که طالبان افغانستان دست‌کم مسئولیت حمله نخست را پذیرفته و اعلام کرده است که از این طریق برای چاک هیگل پیام فرستاده است.

هیگل در این سفر با فرماندهان نیروهای آمریکا در افغانستان و نیز حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، دیدار می‌کند که بارها خواستار محدودیت فعالیت‌های نیروهای نظامی بین‌المللی در این کشور شده است.

این نخستین سفر خارجی چاک هیگل در مقام وزیر دفاع ایالات متحده است. او هفته گذشته توانست در پی رای اعتماد سنای آمریکا به دولت باراک اوباما راه یابد.

هم‌اکنون حدود ۱۰۰ هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور دارند که ۶۶ هزار نفر از این تعداد نیروهای ایالات متحده هستند.
XS
SM
MD
LG