لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

روسیه: دمشق شواهدی درباره نقش شورشیان در حمله شیمیایی ارائه کرده است


حومه دمشق، لحظاتی پس از حمله شیمیایی
حومه دمشق، لحظاتی پس از حمله شیمیایی
یک دیپلمات ارشد روسیه می‌گوید، مقامات سوریه مستنداتی در اختیار مسکو گذاشته‌اند که نشان می‌دهد نیروهای شورشی در حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق دست داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، سرگئی ریابکوف، سه‌شنبه شب، ۲۶ شهریور، پس از نشستی با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در دمشق تاکید کرد که «این مستندات باید مورد بررسی قرار بگیرند».

آقای ریابکوف اما اطلاعات بیشتری درباره این مستندات و جزییات آن ارائه نداده است.

پیش از این، بازرسان سازمان ملل متحد اعلام کرده بودند که «شواهد روشن و متقاعدکننده‌ای» در دست است که نشان از آن دارد در جریان حمله شیمایی ماه گذشته در سوریه از سلاح شیمیایی، مانند ماده اعصاب سارین، استفاده شده است.

اما گزارش بازرسان سازمان ملل مشخص نمی‌کند که چه کسانی این حمله را تدارک دیده‌اند در حالی که ایالات متحده و برخی از متحدان غربی آن معتقدند حکومت سوریه عامل آن بوده و در نقطه مقابل، مسکو و دمشق هم از نقش شورشیان در این ماجرا سخن می‌گویند.

اکنون سرگئی ریابکوف با انتقاد از شیوه بازرسان سازمان ملل متحد در تهیه این گزارش می‌گوید که مسکو نسبت به آن «ناامید» شده است.

به گفته آقای ریابکوف، این گزارش «سیاسی، یک‌جانبه و ناقص» است و تصویر کاملی از واقعه ارائه نمی‌دهد.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که گزارش بازرسان سازمان ملل متحد «به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد».

آقای لاوروف همچنین خواستار بازرسی‌های بیشتری در رابطه با حمله شیمیایی در حومه دمشق شده است.

اما در نقطه مقابل، آمریکا و برخی متحدان غربی آن مانند بریتانیا و فرانسه، ضمن استقبال از گزارش بازرسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که این گزارش تردیدی باقی نمی‌گذارد که حکومت سوریه در حمله شیمیایی دست داشته است.

گزارش بازرسان سازمان ملل متحد که رياست آن با آکه سلستروم، دانشمند سوئدی، بود حمله شیمیایی حومه دمشق را «گسترده» توصیف می‌کند و می‌گوید که این حمله از طریق موشک‌های زمین به زمین انجام شده است.

برآوردها حکایت از آن دارد که در جریان حمله شیمیایی ماه گذشته در سوریه بالغ بر هزار و ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG