لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

اپوزیسیون سوریه حاضر به مذاکره با نمایندگان حکومت نشد


هیئت نمایندگان سوریه در ژنو؛ احمد ارنوس، معاون وزیر امور خارجه، بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل و لونا شبل
هیئت نمایندگان سوریه در ژنو؛ احمد ارنوس، معاون وزیر امور خارجه، بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل و لونا شبل
گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو سوئیس با امتناع مخالفان از دیدار با نمایندگان بشار اسد و تهدید دولت سوریه به ترک نشست در آستانه شکست قرار گرفت.

در همین حال وزیر امور خارجه ترکیه هشدار داد که شکست مذاکرات برای تشکیل دولت انتقالی در سوریه می‌تواند به محاکمه بشار اسد در دیوان کیفری بین‌المللی منجر شود.

گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو در روز جمعه، چهارم بهمن، بیان می‌کند که مخالفان حکومت سوریه اعلام کرده‌اند تنها در صورتی با نمایندگان اسد دیدار خواهند کرد که آنها ابتدا با تشکیل دولت انتقالی در سوریه موافقت کنند و پروتکل مربوط به آن را به امضا برسانند.

اما حکومت سوریه این خواسته را بی‌درنگ رد کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه نیز سخنان ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور، را منتشر کرده است که هشدار می‌دهد «اگر نشست‌ها تا روز شنبه صورت جدی به خود نگیرد، هیئت رسمی سوریه به خاطر عدم جدیت و عدم آمادگی طرف مقابل، ژنو را ترک خواهد کرد».

نشست امروز در ژنو برای نخستین بار در طول سه سال جنگ داخلی سوریه امکان مذاکره مستقیم را برای حکومت بشار اسد و مخالفان او فراهم می‌کرد، اما این برنامه در دقایق آخر و پس از آن که اپوزیسیون اعلام کرد نمایندگان حکومت ابتدا باید پروتکل ژنو ۱ را امضا کنند، لغو شد.

این پروتکل سال ۲۰۱۲ در ژنو سوئیس تهیه شد که بر تشکیل دولت موقت در سوریه برای دوره گذار به نظام سیاسی جدید تاکید دارد.

در همین رابطه هیثم الماله، نماینده اپوزیسیون سوریه، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما صریحا از نمایندگان حکومت خواستیم که به طور مکتوب ژنو ۱ را بپذیرند. در غیر این صورت هیچ مذاکره مستقیمی در کار نخواهد بود.»

این گزارش می‌گوید که هیئت نمایندگی دولت سوریه با اخضر ابراهیمی، سفیر سازمان ملل متحد در امور سوریه، دیدار داشته و به او اعلام کرده که پیشنهاد اپوزیسیون را نخواهد پذیرفت.

آقای ابراهیمی همچنین امروز، جمعه، گفت‌وگوی جداگانه‌ای با هیئت نمایندگان اپوزیسیون خواهد داشت.

هشدار ترکیه به بشار اسد

اما در این بین وزیر امور خارجه ترکیه نیز به رئیس جمهور سوریه درباره نپذیرفتن پروتکل ژنو ۱ هشدار داده است.

احمد داووداوغلو روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار داشت که اگر بشار اسد با تشکیل دولت موقت موافقت نکند، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند او را به اتهام جنایت جنگی محاکمه کند.

آقای داووداوغلو در این مصاحبه مقایسه‌ای میان شرایط سوریه امروز با بوسنی دهه ۱۹۹۰ انجام داده و به ۵۵ هزار قطعه عکسی اشاره کرده است که نشان می‌دهد نیروهای حکومت سوریه مخالفان خود را در زندان‌ها شکنجه می‌کنند.

او سپس خطاب به جامعه جهانی توصیه کرده که چشمان خود را به روی وقایعی که در سوریه می‌گذرد باز کند و نگذارد نسل‌کشی بوسنی تکرار شود.

به تازگی گروهی از کارشناسان قضایی بین‌المللی اعلام کرده‌اند به مجموعه‌ای از عکس‌ها و شواهدی دست یافته‌اند که از «کشتار و شکنجه نظام‌مند حدود ۱۱ هزار نفر» در زندان‌های دولتی سوریه نشان دارد.
XS
SM
MD
LG