لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

تهران: آمریکا خود حامی تروریسم است


ایران می‌گوید خود قربانی تروریسم حکومتی است که جان هزاران نفر از ایرانیان بی‌گناه را گرفته است
ایران می‌گوید خود قربانی تروریسم حکومتی است که جان هزاران نفر از ایرانیان بی‌گناه را گرفته است
جمهوری اسلامی ایران گزارش سالیانه ایالات متحده را که تهران را به افزایش حمایت‌های خود از تروریسم جهانی متهم می‌کند، رد کرد و گفت که آمریکا خود حامی گروه‌های تروریستی در خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۰ خرداد، اظهار داشت: «ایران خود قربانی تروریسم حکومتی است که جان هزاران نفر از ایرانیان بی‌گناه را گرفته است.»

وی افزود: «ایران به هر طریق ممکن تلاش کرده است با تروریسم مقابله کند و خود نیز در بسیاری از معاهده‌های حقوقی بین‌المللی در زمینه مقابله با تروریسم نقش دارد.»

گزارش اخیر وزارت امور خارجه ایالات متحده که روز پنج‌شنبه، ۹ خرداد،‌منتشر شد، می‌گوید که ایران و گروه حامی آن، حزب‌الله لبنان، در بسیاری از طرح‌ها و حمله‌های تروریستی در کشورهای مختلف جهان، از اروپا گرفته تا آفریقا و آسیا دست داشته‌اند.

این گزارش برای نمونه به حادثه انفجار بمب در اتوبوس حامل جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان اشاره می‌کند که تابستان گذشته رخ داد و به مرگ پنج شهروند اسرائیل و یک شهروند بلغارستان انجامید.

در این حادثه اتهام اصلی متوجه حزب‌الله لبنان است، اگرچه اسرائیل حکومت ایران را نیز در کنار حزب‌الله مسئول آن دانسته است. اما ایران و حزب‌الله به شدت چنین اتهامی را تکذیب کرده‌اند.

اکنون نیز علیرضا میریوسفی با تکذیب دوباره این اتهامات می‌گوید: «لازم به ذکر است، آمریکا نه تنها سابقه‌ای دور و دراز در متهم کردن کشورهای دیگر به حمایت از تروریسم دارد، بلکه به همان نسبت نیز خود حامی گروه‌های تروریستی از جمله تروریسم حکومتی اسرائیل، در منطقه ما بوده است.»

آقای میریوسفی سپس به حذف سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه ایالات متحده اشاره کرد و گفت که این امر «نشانه‌ای آشکار از برخورد دوگانه آمریکا در مواجهه با مسئله تروریسم» است.

وزارت امور خارجه آمریکا مهرماه سال گذشته سازمان مجاهدین خلق را که از گروه‌های مخالف حکومت ایران است، از فهرست تروریسم خود حذف کرد و اموال و دارایی‌های آن را که مسدود شده بود، به آن بازگرداند.

این اقدام اما واکنش شدید جمهوری اسلامی را در پی داشت، به‌ طوری که آن را اقدامی «ضد ایرانی» و «غیر مسئولانه» نامید.

واکنش ایران به حکم زندان منصور ارباب سیر

اما همزمان با گزارش وزارت امور خارجه آمریکا و اتهام حمایت از تروریسم به حکومت ایران، دادگاه آمریکا نیز منصور ارباب سیر را به اتهام توطئه برای ترور سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده به ۲۵ سال زندان محکوم کرد که این محکومیت هم واکنش ایران را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با ابراز تاسف نسبت به صدور این حکم، آقای ارباب سیر را فردی «بی‌گناه» دانست که اسیر پروژه «ایران‌هراسی» شده است.

آقای عراقچی گفت: «با صدور چنین حکمی بار دیگر استقلال قوه قضاییه در آمریکا به سود اهداف سیاسی مخدوش شد.»

به گفته او، ادعای توطئه ترور در این پرونده «مضحک و ساختگی است، به‌ طوری که وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم آن را به یک فیلم هالیوودی تشبیه کرده است».

این مقام وزارت امور خارجه ایران سپس مدعی شد که منصور ارباب سیر در «شرایط غیر انسانی و غیر قابل تحمل سلول انفرادی» نگه داشته شده و از این رو اعترافات او از نظر معیارهای قضایی فاقد ارزش است.

منصور ارباب سیر، شهروند ایران‌ـ‌آمریکایی، پیش از این اتهام تلاش برای ترور عادل الجبير، سفير عربستان سعودی در واشینگتن، را پذیرفته بود.
XS
SM
MD
LG