لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

اوکراین عوامل روسیه را مسئول کشتار ماه فوریه دانست


آرسن آواکوف، وزیر کشور موقت اوکراین
آرسن آواکوف، وزیر کشور موقت اوکراین
رهبران جدید اوکراین تاکید کردند که رئیس جمهور پیشین این کشور و عوامل روسیه، مسئول سازماندهی کشتار ماه فوریه در شهر کی‌یف هستند.

در همین حال روسیه قیمت گاز صادراتی خود به اوکراین را به شدت افزایش داده است تا جایی که مقامات اوکراین می‌گویند این نرخ جدید بالاترین نرخی است که یک کشور اروپایی برای گاز طبیعی روسیه باید پرداخت کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه در روز پنج‌شنبه، ۱۴ فروردین حاکی از آن است که آرسن آواکوف، وزیر کشور موقت اوکراین، نخستین گزارش رسمی درباره کشتار ماه فوریه را منتشر کرده است که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور پیشین اوکراین و عوامل امنیتی روسیه را مسئول آن معرفی می‌کند.

به گفته او، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد رئیس جمهور مخلوع اوکراین «فرمان جنایتکارانه» تیراندازی به معترضان را صادر کرد و نیروهای دستگاه امنیتی روسیه نیز در برنامه‌ریزی و اجرای این کشتار به او یاری رساندند.

آقای آواکوف اظهار داشت: «عوامل دستگاه امنیتی روسیه هم در برنامه‌ریزی و هم در اجرای آن‌چه عملیات ضد تروریستی می‌خواندند، دست داشتند.»

کی‌یف، پایتخت اوکراین اواسط ماه فوریه برای دو روز متوالی شاهد تیراندازی و موج کم‌سابقه‌ای از خشونت‌ها بود که به مرگ حدود ۹۰ تن از مخالفان دولت وقت انجامید.

پس از آن ویکتور یانوکوویچ از کشور گریخت و به روسیه پناهنده شد تا مخالفان مسکو در اوکراین قدرت را به دست بگیرند، امری که روسیه با الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود به آن پاسخ داد.

اما گزارش اخیر آرسن آواکوف، واکنش مقامات امنیتی روسیه را به دنبال داشته است.

خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه نوشت که یکی از سخنگویان سرویس فدرال امنیت روسیه تاکید کرده که چنین اتهامی «آشکارا اشتباه» است.

این مقام امنیتی گفته است: «بگذارید که بار چنین اتهاماتی همچنان بر وجدان نیروهای امنیتی اوکراین سنگینی کند.»

پیش از این نیز ویکتور یانوکوویچ اتهام سازماندهی کشتار فوریه را رد کرده بود.

افزایش قیمت گاز روسیه برای اوکراینی‌ها

اما گزارش‌های روز پنج‌شنبه حکایت از آن دارد که گازپروم، شرکت نفت و گاز دولتی روسیه، قیمت گاز صادراتی به اوکراین را افزایش داده است.

اوکراین در حال حاضر ۴۴ درصد از گاز مصرفی صنایع خود را از روسیه تامین می‌کند که این افزایش قیمت گاز می‌تواند به اقتصاد آن فشار بیاورد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که گازپروم ۱۰۰ دلار به بهای هر هزار متر مکعب گاز صادراتی به اوکراین افزوده و قیمت آن را به ۴۸۵.۵۰ دلار رسانده است که در اروپا یک رکورد محسوب می‌شود.

روسیه می‌گوید که به خاطر روابط خود با دولت پیشین اوکراین و به ازای موافقت آن با حفظ ناوگان دریایی روسیه در بندر سواستوپول کریمه، گاز خود را با تخفیف به اوکراین می‌فروخت، اما به دنبال تحولات اخیر اوکراین و کریمه تصمیم گرفته است از اول ماه آوریل این تخفیف را دیگر قائل نشود.
XS
SM
MD
LG