لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

آژانس گفت‌وگوهای اتمی با ایران را سازنده توصیف کرد


 هرمان ناکارتس، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
هرمان ناکارتس، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، پنج مهر در وین برگزار شد در حالی که گزارش‌ها حکایت از مثبت بودن فضا و رضایت طرفین دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، هرمان ناکارتس، معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این گفت‌وگوها را «بسیار سازنده» توصیف کرد.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز گفت که هدف از این نشست رسیدن به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوده است.

گرچه نه آقای ناکارتس و نه آقای نجفی، هیچ کدام اشاره‌ای به جزییات این نشست نداشته‌اند.

گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی برگزار شد که یک روز قبل از آن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با وزرای خارجه قدرت‌های جهانی و نماینده اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مذاکره نشسته بود.

توصیفاتی نیز که آقای ظریف و همتایان غربی او از این مذاکره ارائه داده‌اند، مثبت است و حتی یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته که نماینده ایران به گروه ۱+۵ پیشنهاد توافق‌نامه‌ای را داده است که بر مبنای آن نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی خود را در مدت یک سال برطرف کند.

اما به نظر می‌رسید در وین فضا تا حدی متفاوت باشد چنان‌چه وبسایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، پنج‌شنبه، پاسخ انتقادی تهران به گزارش اخیر خود را منتشر کرد که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس را به انجام «قضاوت‌های بی‌پایه و اساس» متهم ساخت.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران حاوی مستنداتی درباره افزایش توان ایران در غنی‌سازی اورانیوم با نصب حدود هزار سانتریفیوژ دیگر بود.

یوکیا آمانو نیز در این گزارش تاکید می‌کرد که تهران از اطلاع‌رسانی شفاف درباره فعالیت‌های اتمی خود طفره می‌رود.

اما ایران می‌گوید، آقای آمانو در این گزارش وارد مباحثی شده که از حیطه اختیارات او خارج است و دست به قضاوت بی‌پایه و اساس زده است.

با این حال نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز، جمعه پای میز مذاکره نشستند که هنوز جزییات این مذاکره منتشر نشده است.

دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که دور بعدی گفت‌وگوها روز دوشنبه، شش آبان، برابر با ۲۸ اکتبر برگزار شود.
XS
SM
MD
LG