لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ارگ بم از فهرست «میراث جهانی در خطر» خارج شد


ارگ باستانی بم که روزگاری از آن به عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان یاد می‌شد، دی‌ماه ۱۳۸۲ در اثر وقوع زلزله ویران شد
ارگ باستانی بم که روزگاری از آن به عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان یاد می‌شد، دی‌ماه ۱۳۸۲ در اثر وقوع زلزله ویران شد
یکی از مقامات یونسکو روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد، اعلام کرد که این نهاد علمی و فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد، ارگ باستانی بم در کرمان را از فهرست «میراث جهانی در خطر» خارج کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رونی آملان از سخنگویان سازمان یونسکو گفت که با توجه به «بهبود مدیریت و شرایط نگهداری ارگ بم»، کمیته میراث جهانی یونسکو تصمیم به حذف ارگ بم از این فهرست گرفته است.

ارگ باستانی بم که روزگاری از آن به عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان یاد می‌شد، دی‌ماه ۱۳۸۲ در اثر وقوع زلزله ویران شد، اما در حالی که دولت وقت ایران وعده بازسازی ارگ را می‌داد، سازمان یونسکو آن را به فهرست «میراث جهانی در خطر» اضافه کرد.

اکنون اما گزارش سازمان یونسکو درباره ارگ بم حکایت از بهبود شرایط این سازه تاریخی دارد.

در بیانیه سازمان یونسکو که در جریان نشست سالیانه آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج، صادر شده، آمده است که باقی‌مانده ارگ صحرایی بم که اوج آن به قرون ۷ تا ۱۱ بازمی‌گردد، چنان‌چه باید استحکام یافته و این مجموعه شرایطی یافته است که بتوان آن را ایمن دانست.

رونی آملان نیز با اشاره به این بیانیه گفت که تصمیم کمیته میراث جهانی یونسکو به حذف ارگ بم از فهرست «میراث جهانی در خطر» گویای «تحولات مثبت» در زمینه نگهداری و حفظ آن است.

وی افزود که این خبر خیلی خوبی است که می‌شنویم مشکلاتی که یک سازه برجسته با ارزشی جهانی را تهدید می‌کند، برطرف شده است.

در جریان زلزله بم در استان کرمان حدود ۲۶ هزار نفر جان باختند و بخش‌های گسترده‌ای از ارگ بم که در مسیر تاریخی جاده ابریشم قرار دارد، به‌ طور کلی ویران شد. با این حال به نظر می‌رسد دست‌کم باقی‌مانده این سازه تاریخی از خطر ویرانی گریخته باشد.

در همین حال خبرگزاری مهر نیز به نقل از مسئولان میراث فرهنگی استان کرمان موضوع خارج شدن ارگ بم از فهرست «میراث جهانی در خطر» را تایید می‌کند.

این گزارش می‌گوید که در شش سال گذشته نهادهای ملی و بین‌المللی برای استحکام بخشیدن به این بنا همکاری‌هایی داشته‌اند.

ژاپن، ایتالیا و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که در پروژه بازسازی ارگ بم با ایران همکاری داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG