لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

کنگره آمریکا به دنبال «تشدید» تحریم‌های ایران است


به دنبال ناکامی مذاکرات اتمی آلماتی و عدم توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی، نمایندگان کنگره آمریکا در صدد تصویب تحریم‌های شدیدتری علیه تهران برآمده‌اند تا اقتصاد ایران را بیشتر تضعیف کنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز دوشنبه، ۱۹ فروردین منتشر شد، به نقل از مشاوران کنگره آمریکا و کارشناسان تحریم‌ها نوشت، لایحه تحریم‌ها و مجازات‌های جدید که سناتور جمهوری‌خواه مارک کرک آن را آماده می‌کند، احتمالا در هفته آینده جهت بررسی به سنا آمریکا ارائه خواهد شد.

این خبرگزاری همچنین از تلاش اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب تحریم‌های بیشتر ایران خبر داده و نوشته است بی‌نتیجه ماندن مذاکرات انگیزه‌ جدیدی برای فعالیت بیشتر آنها در این زمینه شده است.

گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در آخرین دور مذاکرات خود با ایران که در آلماتی قزاقستان برگزار شد،نتوانستند تهران را برای محدود ساختن تولید و ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده خود قانع کنند.

حتی سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات گفت که توضیحات ایران درباره برنامه اتمی آن پرسش‌های تازه‌ای را پیش آورده است.

در همین حال اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ناکامی مذاکرات آلماتی واکنش نشان داد و گفت: «نگرانی من این است که تهران از گفت‌وگوها تنها به عنوان تاکتیکی تاخیری استفاده می‌کند، همان‌طور که کره شمالی از چنین تاکتیکی برای توسعه زرادخانه هسته‌ای خود استفاده کرد.»

او افزود: «در برابر این تاکتیک لایحه‌ای را ارائه کرده‌ام که هر دو حزب مجلس نمایندگان از آن حمایت می‌کنند، طرحی که مبنی بر افزایش فشار اقتصادی بر رهبران ایران است تا برنامه تسلیحات اتمی خود را متوقف کنند.»

این سیاست‌مدار جمهوری‌خواه در نهایت تاکید کرد که کنگره به فشار خود بر تهران همچنان ادامه خواهد داد و این بهترین روش برای دستیابی به «موفقیت» است.

اد رویس و الیوت انجل، عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه فوریه لایحه‌ای را ارائه کردند که ناظر بر تحریم‌های وسیع‌تر ایران است.

این لایحه در صورت تصویب باعث می‌شود که تعداد بیشتری از شرکت‌های ایرانی در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند و دسترسی تهران به یورو نیز دشوارتر از همیشه خواهد شد.

از سوی دیگر سناتور کرک که از زمان ورود به مجلس سنا در ژانویه ۲۰۱۱ از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرده است، لایحه‌ای را آماده می‌کند که در صورت تصویب هم به تحریم جدید اقتصادی و تجاری ایران منجر می‌شود و هم این که ممنوعیت‌هایی را برای مقامات جمهوری اسلامی که قصد مسافرت خارجی دارند ایجاد می‌کند و نیز امکان تصرف دارایی‌هایی آنها را فراهم می‌آورد.

این لایحه همچنین ناظر به تحریم تسلیحاتی ایران و گروه‌های تحت‌الحمایه آن در غزه و لبنان و سوریه و سودان و کره شمالی هست.

تحریم‌های اخیر ایران اقتصاد کشور را به شدت تحلیل برده و باعث سقوط ارزش پول ملی آن، ریال، شده است. با این حال مقامات ایران می‌گویند که قصد توقف برنامه اتمی خود را ندارند.

غرب نسبت به برنامه اتمی ایران مظنون است و می‌گوید که تهران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG