لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

مقام‌های آمریکایی از «عدم حضور» ایران در مذاکرات صلح سوریه خبر دادند


مقامات وزارت امور خارجه آمریکا معتقدند که ایران می‌تواند در حاشیه کنفرانس ژنو ۲ به ایفای نقش بپردازد
مقامات وزارت امور خارجه آمریکا معتقدند که ایران می‌تواند در حاشیه کنفرانس ژنو ۲ به ایفای نقش بپردازد
مقامات ارشد در وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند که ایران در گفت‌وگوهای صلح سوریه که بهمن‌ماه سال جاری در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود به دلیل «عدم تغییر در مواضع» تهران، حضور نخواهد داشت.

این مقامات که به شرط عدم انتشار نام خود با خبرگزاری رویترز در روز جمعه، ۲۰ دی‌ماه، گفت‌وگو کرده‌اند، تاکید داشته‌اند تا زمانی که تغییر فاحشی در مواضع تهران نسبت به جنگ داخلی سوریه رخ ندهد، ایران نه به صورت رسمی در گفت‌وگوهای صلح شرکت می‌کند و نه در حاشیه گفت‌وگوها حضور غیررسمی خواهد داشت.

تنها چند روز قبل جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته بود که ایران می‌تواند در «حاشیه» گفت‌وگوهای صلح سوریه، موسوم به کنفرانس ژنو ۲، «نقشی سازنده» ایفا کند و به حل بحران سوریه یاری برساند.

اما این اظهارات واکنش تهران را در پی داشت، چنان‌ که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را مغایر با «عزت ایران» دانست و گفت که چنین پیشنهادی پذیرفتنی نیست.

با این حال بحث بر سر حضور ایران در این کنفرانس همچنان ادامه یافته است، به طوری که مقامات روسیه روز جمعه، ۲۰ دی، اعلام کردند که مسکو و واشینگتن در این باره هنوز به توافق نرسیده‌اند و تصمیم‌گیری نهایی تا دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در روز دوشنبه، ۲۳ دی، به تعویق افتاده است.

اما حال مقامات وزارت امور خارجه آمریکا با قاطعیت به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که «آنها [دیپلمات‌های ایرانی] نمی‌آیند».

آنها همچنین تاکید کرده‌اند که ایران می‌تواند شانس این را داشته باشد که در حاشیه گفت‌وگوهای صلح سوریه نقش‌آفرینی کند و دمشق را متقاعد سازد که بمباران غیرنظامیان را متوقف سازد و اجازه دسترسی‌ بشردوستانه به مناطق مختلف سوریه بدهد.

به گفته این مقامات، ایران با تغییر مواضع خود به طریقی امکان حضور کنفرانس ژنو ۲ را خواهد داشت، اما هنوز هیچ تغییری در این باره دیده نمی‌شود.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تاکید کرده بود که تهران هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در این نشست نمی‌پذیرد، اما در صورت دعوت رسمی از آن برای کمک به حل بحران سوریه، آمادگی حضور در این نشست را دارد.
XS
SM
MD
LG