لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

نارضایتی آمریکا از «عدم تعهد» ایران به حل مناقشه هسته‌ای


سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گزارش‌ها درباره نصب هزار سانتریفیوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای ایران را نگران‌کننده می‌داند
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گزارش‌ها درباره نصب هزار سانتریفیوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای ایران را نگران‌کننده می‌داند
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که علی‌رغم تغییر دولت در ایران هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل تهران به حل مسئله هسته‌ای آن و رفع نگرانی‌ها در این‌ باره دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور که روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، در نشست نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، تاکید کرد که «ایالات متحده مانند دیگر اعضای شورای امنیت امیدوار است روی کار آمدن دولت حسن روحانی فرصتی را در اختیار ایران قرار دهد که نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به اهداف هسته‌ای آن را به سرعت رفع کند».

وی سپس افزود: «متاسفانه ما هنوز نشانه آشکاری مبنی بر احساس تعهد ایران نسبت به رفع مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای آن ندیده‌ایم، بلکه تحولات اخیر به نگرانی‌های ما دامن می‌زند.»

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های اتمی ایران که روز ۶ شهریور منتشر شد حکایت از آن دارد که تهران با نصب حدود هزار سانتریفیوژ دیگر توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

این گزارش اگرچه به تایید مقامات ایران هم رسید، اما رئیس سازمان انرژی اتمی آن را تنها یک «گزارش معمولی» خواند و گفت که اطلاعات آن را تهران خود در اختیار نهاد ناظر سازمان ملل متحد قرار داده است.

اکنون سامانتا پاور با استناد به این گزارش می‌گوید: «ایران به جای آن که تلاش کند وظایفی را که شورای امنیت به تصویب رسانده است، انجام دهد، سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای نصب کرده است که نسبت به سانتریفیوژهای اخیر آن سه برابر قدرت بیشتر برای غنی‌سازی اورانیوم دارند.»

رویترز می‌نویسد که خانم پاور همچنین نسبت به ادامه کار ایران روی پروژه رآکتور آب سنگین اراک نیز که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای به‌کار گرفته شود، ابراز نگرانی کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود اطلاع داده که ایران تولید سوخت برای رآکتور آب سنگین اراک را آغاز کرده است، اما راه‌اندازی این رآکتور با تاخیر انجام می‌شود، تاخیری که مقامات ایران علت آن را «عدم آمادگی» و «عجولانه بودن زمان‌بندی اولیه» اعلام کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد سامانتا پاور سپس هشدار داده که اقدامات ایران آنها را از رسیدن به راه‌ حلی که بر اساس مذاکره باشد، دور می‌کند.

وی اما تاکید کرد که اگر ایران بخواهد همکاری کند، «یک شریک آماده و حاضر در ایالات متحده خواهد داشت».

اتهام «قاچاق اسلحه»

اما مناقشه هسته‌ای، تنها مسئله میان ایران و ایالات متحده نیست، بلکه در ماه‌های اخیر به‌ویژه واشینگتن نسبت به آن‌ چه اقدام تهران در «قاچاق اسلحه» به سوریه و دیگر کشورهای منطقه می‌خواند هشدار داده است.

این گزارش می‌گوید که در جلسه روز پنج‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گری کوئینلان، سفیر استرالیا و رئیس دوره‌ای این شورا، اعلام کرد که او همچنان گزارش‌هایی دریافت می‌کند که نشان می‌دهد تهران تحریم‌های بین‌المللی را از طریق صادرات و واردات کالاهای ممنوع، نقض کرده است.

بر این اساس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز خواستار واکنش شدیدتر شورای امنیت به اقدامات تهران و نقض تحریم‌های بین‌المللی با قاچاق سلاح به برخی دولت‌ها و گروه‌های مسلح شده است.

سامانتا پاور گفت: «گذشته از نقض تحریم‌های بین‌المللی، چنین کاری به‌ طور مستقیم ثبات یمن، لبنان، غزه، عراق و دیگر مناطق را تهدید می‌کند.»

وی در نهایت اظهار داشت: «دیگر لازم هم نیست که بگوییم حمایت‌های طولانی‌مدت نظامی ایران از حکومت بشار اسد، به‌ویژه با در نظر گرفتن شرایط اخیر، خلاف وجدان است.»

ایران حمایت نظامی از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، را تکذیب می‌کند و می‌گوید که حمایت‌هایش از دمشق تنها جنبه بشردوستانه و معنوی داشته است.
XS
SM
MD
LG