لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

سناتورهای آمریکایی: تعلیق غنی‌سازی در ازای تعلیق دور جدید تحریم‌ها


شماری از سناتورهای کنگره ایالات متحده روز دوشنبه، ۲۲ مهر در نامه‌‌ای به باراک اوباما اعلام کردند که آنها موافق تعلیق تحریم‌های جدید علیه ایران هستند، اما در صورتی که تهران سرعت برنامه اتمی خود را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، این نامه که ۱۰ سناتور دموکرات و جمهوری‌خواه آن را امضا کرده‌اند، می‌گوید ایالات متحده و دیگر کشورها باید در گام نخست به توافقی با ایران دست یابند که اساس آن «تعلیق در برابر تعلیق» است.

سناتورها سپس توضیح می‌دهند که بر مبنای این توافقنامه اولیه ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف می‌کند و در ازای آن، واشینگتن نیز اجرای تحریم‌های جدید را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

این نامه در آستانه مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان برگزار می‌شود در حالی که مقامات ایران پیش از این اعلام کرده‌اند با پیشنهاد تعلیق غنی‌سازی اورانیوم موافقت نخواهند کرد.

اما سناتورهای آمریکایی در نامه خود به آقای اوباما خاطرنشان کرده‌اند که تهران باید به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و نیز تمام تعهدات خود در رابطه با پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به اجرا درآورد که از جمله آنها تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم است.

در این نامه آمده است که اگر حکومت ایران چنین اقداماتی را به شیوه‌ای شفاف انجام دهد، امضاکنندگان نامه نیز حسن نیت ایران را با تعلیق دور بعدی تحریم‌ها که در کنگره تحت بررسی است، جبران خواهند کرد.

امضاکنندگان نامه در نهایت تاکید کرده‌اند که «تهدید نظامی باورپذیر» همچنان باید روی میز باقی بماند.

این نامه به امضای ۶ سناتور دموکرات و چهار سناتور جمهوری‌خواه رسیده است که از جمله آنها می‌توان به سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، چارلز شومر، سناتور ارشد دموکرات، ستاتور جان مک‌کین، رقیب جمهوری‌خواه باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و سناتور لیندسی گراهام جمهوری‌خواه اشاره کرد.

از این میان چهره‌هایی مانند سناتور منندز و سناتور مک‌کین چندی پیش نیز در نشستی با حضور وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، دولت حسن روحانی را غیرقابل اعتماد خواندند و نسبت به امکان توافق هسته‌ای با ایران ابراز تردید کردند.
XS
SM
MD
LG