لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

هشدار سناتورهای آمریکایی به بانک مرکزی اروپا درباره ایران


مقامات بانک مرکزی اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که تحریم‌ها علیه ایران را رعایت می‌کنند.
مقامات بانک مرکزی اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که تحریم‌ها علیه ایران را رعایت می‌کنند.
سناتورهای ایالات متحده روز دوشنبه، هفت اسفند، از رهبران اتحادیه اروپا خواستند با نظارت بیشتر بر بانک مرکزی این اتحادیه مانع استفاده ایران از نظام پرداخت آن بانک برای تبدیل یورو به واحدهای پولی دیگر شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در نامه سناتورهای ایالات متحده به هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اروپا، که در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی منتشر شده، آمده است که نظام پرداخت بانک مرکزی اتحادیه اروپا به‌گونه‌ای است که ایران می‌تواند از طریق آن پول یورو را به واحدهای پولی دیگر تبدیل کند و همچنان به تجارت خود ادامه دهد.

سناتورهای ایالات متحده در این نامه نوشته‌اند: «ما نگران آن هستیم که این امکان تبدیل یورو به‌نوبه خود وسیله‌ای بشود که ایران بتواند به واسطه آن وجوه قابل توجهی برای واردات کالا و ثبات بخشیدن به بودجه ماهانه خود فراهم آورد و نیز به حکومت ایران این فرصت را بدهد که همچنان فعالیت‌های ممنوع خود را ادامه دهد.»

این در حالی است که نشریه فایننشال تایمز در روزهای اخیر از تلاش کنگره ایالات متحده برای تصویب طرحی خبر داده بود که به بانک مرکزی اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا نظارت بیشتری بر نظام پرداخت خود داشته باشد و مانع استفاده ایران از آن بشود.

اما مسئولان بانک مرکزی اتحادیه اروپا با دفاع از نظام پرداخت خود تاکید کردند که این بانک تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را رعایت می‌کند و این که هیچ نقل و انتقال مالی غیرقانونی از طریق نظام پرداخت آن انجام نشده است.

سناتورهای ایالات متحده پیش از این با فشار خود دولت باراک اوباما را به وضع تحریم‌های شدیدتری علیه ایران واداشته بودند. آنها همچنین یکی از عوامل مهمی بودند که سال گذشته باعث شدند سوئیفت یا اتحادیه جهانی انتقالات بین بانکی که مرکز آن در بلژیک است، خدمات خود را به ایران قطع کند.

این نامه سناتورهای ایالات متحده که رونوشت آن به ماریو درگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا، رسیده است، ۳۴ امضا دارد و سناتور دموکرات، ژان شاهین، و سناتور جمهوری‌خواه، مارک کرک، نیز آن را تهیه کرده‌اند.

در همین حال دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱، شامل ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان در آلماتی قزاقستان از امروز، هشت اسفند، آغاز شده است.

سه دور پیشین این مذاکرات که در سال جاری ایرانی و در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شد، به توافقی میان طرفین منجر نشد و مسئله اتمی ایران همچنان حل نشده باقی ماند.

غرب می‌گوید که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

رویترز همچنین می‌نویسد، تعدادی از سناتورهای ایالات متحده در حال آماده‌سازی طرحی برای تحریم نهادهایی هستند که از نظام پرداخت بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران استفاده می‌کنند.

نظام پرداخت اتحادیه اروپا که تارگت – ۲ نام دارد یک نظام پرداخت بین‌بانکی برای انتقال آنی بین‌مرزی در اتحادیه اروپاست که روزانه حدود ۳۵۰ هزار نقل و انتقال بانکی به واسطه آن انجام می‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که این طرح جدید سناتورهای ایالات متحده چه زمانی به رای در کنگره گذاشته خواهد شد و این که آیا این مسئله باعث می‌شود دولت اوباما تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کند یا نه.

در نامه سناتورهای ایالات متحده به رهبران اتحادیه اروپا آمده است که ما به جدیت از شما می‌خواهیم همه اقدامات لازم را فراهم آورید تا حکومت ایران و نهادهای مرتبط با آن نتوانند به سرویس خدمات تارگت – ۲ دسترسی داشته باشند.
XS
SM
MD
LG