لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

انتقاد آمریکا از مسدود شدن توئیتر در ترکیه


جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده
ایالات متحده از اقدام ترکیه در مسدود ساختن شبکه اجتماعی توئیتر انتقاد کرد و از آنکارا خواست مانع دسترسی آزاد شهروندان خود به ابزارهای ارتباطی نشود.

در همین حال از ترکیه خبر می‌رسد که دسترسی مردم این کشور به توئیتر از روز شنبه، دوم فروردین، دشوارتر از روزهای قبل شده و دولت رجب طیب اردوغان ابزارهای دور زدن فیلترینگ را نیز شناسایی کرده و از کار انداخته است.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه با اشاره به اقدام دولت ترکیه در مسدود ساختن شبکه اجتماعی توئیتر اظهار داشت که این اقدام «بر خلاف اظهار تمایل ترکیه به این است که الگوی دموکراسی باشد».

جن ساکی در ادامه گفت: «ما از دولت ترکیه می‌خواهیم مانع دسترسی شهروندان خود به توئیتر نشود و تضمین دهد که شهروندان آن دسترسی آزاد به تمام شبکه‌های اجتماعی مجازی خواهند داشت.»

کاخ سفید نیز همزمان با انتقاد از مسدود شدن توئیتر در ترکیه اعلام کرد که واشینگتن نگرانی‌های خود در این باره را با آنکارا در میان گذاشته است و از خواسته مردم این کشور برای احیای دسترسی به تکنولوژی‌های ارتباطاتی حمایت می‌کند.

دولت ترکیه روز ۲۹ اسفند با حکم دادگاه اقدام به فیلترینگ شبکه اجتماعی توئیتر کرد.

این اقدام دولت رجب طیب اردوغان پس از انتشار فایل مکالمه تلفنی منتسب به او و پسرش در شبکه‌های اجتماعی انجام شد که نخست وزیر ترکیه را متهم به فساد مالی می‌کند.

با این حال کاربران ترکیه‌ای در دو روز اول فیلترینگ توئیتر با استفاده از نرم‌افزار وی‌پی‌ان و تغییر «سامانه نام دامنه» (دی‌ان‌اس) تنظیمات کامپیوتر خود به این شبکه اجتماعی دسترسی داشتند.

اما اکنون خبرگزاری رویترز از قول کاربران ترکیه‌ای می‌نویسد که نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان در این کشور از کار افتاده‌اند و با تغییر «سامانه نام دامنه» هم امکان دسترسی به توئیتر وجود ندارد.

پیش از این رجب طیب اردوغان تاکید کرده بود که «هیچ اهمیتی نمی‌دهد» جامعه بین‌الملل درباره فیلترینگ توئیتر در ترکیه چه می‌گوید.
XS
SM
MD
LG