لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

سئول و واشینگتن: تهدیدهای کره شمالی اتفاق تازه‌ای نیست


کره شمالی اعلام کرده که رابطه این کشور با کره جنوبی وارد وضعیت جنگی شده است
کره شمالی اعلام کرده که رابطه این کشور با کره جنوبی وارد وضعیت جنگی شده است
مقامات ایالات متحده و دولت کره جنوبی روز شنبه، ۱۰ فروردین، در واکنش به اعلام «وضعیت جنگی» از سوی کره شمالی گفتند که این مسئله گویای اتفاق تازه‌ای نیست و این تهدیدها فقط «ادبیات جنگ‌طلبانه» است.

یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا، به شرط عدم انتشار نام او، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار داشت: «تا این لحظه با چیزی غیر از ادبیات جنگ‌طلبانه [حکومت کره شمالی] مواجه نبوده‌ایم.»

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که شورای امنیت ملی نیز که به رئیس جمهوری ایالات متحده در رابطه با مسائلی مانند جنگ مشاوره می‌دهد، همین دیدگاه را دارد، اگرچه واشینگتن می‌گوید که تهدیدات کره شمالی را جدی گرفته است.

با این حال کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی، معتقد است که کره شمالی سابقه‌ای طولانی در تهدید نظامی و استفاده از ادبیات جنگ‌طلبانه دارد و بیانیه اخیر آن نیز از همین الگو پیروی می‌کند.

دولت کره شمالی در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که رابطه این کشور با کره جنوبی وارد «وضعیت جنگی» شده است و تمامی مسائل میان دو کشور بر این اساس حل و فصل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که وضعیت حاکم بر روابط میان دو کشور که نه دلالت بر جنگ دارد و نه صلح، به پایان رسیده است.

کره شمالی و کره جنوبی بر روی کاغذ در حالت جنگ به‌ سر می‌برند، چرا که جنگ سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میان دو کشور به هیچ معاهده صلحی ختم نشد و توافقات میان آنها تنها در رابطه با ترک مخاصمه بود.

با این حال ارتش کره شمالی از اواسط اسفند سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که توافق ترک مخاصمه را لغو می‌کند، اتفاقی که منجر به تشدید تنش‌ها میان دو کشور شد تا امروز که کره شمالی اعلام ورود به وضعیت جنگی کرده است.

اما دولت کره جنوبی می‌گوید که تهدید اخیر همسایه شمالی آن گویای خطری حتمی برای این کشور نیست.

در بیانیه روز شنبه وزارت اتحاد کره جنوبی آمده است که اعلام وضعیت جنگی از سوی کره شمالی تهدید جدیدی نیست و در راستای فرمان اخیر فرماندهی عالی ارتش کره شمالی مبنی بر آماده‌باش نیروهای نظامی این کشور است.

کره شمالی روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که به واحدهای نظامی خود که پایگاه‌های آمریکا در هاوایی، گوام و کره جنوبی را هدف گرفته‌اند، فرمان آماده‌باش داده است.
XS
SM
MD
LG