لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

اقدام آمریکا برای افزایش امنیت اماکن دیپلماتیک خود در لبنان و ترکیه


وزارت امور خارجه آمریکا
وزارت امور خارجه آمریکا
ایالات متحده به دنبال افزایش امنیت اماکن دیپلماتیک خود در لبنان و ترکیه روز جمعه، ۱۵ شهریور، از برخی کارکنان این اماکن خواست که کشور یا شهر محل ماموریت خود را ترک کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، شهر آدانا در جنوب شرقی ترکیه و نزدیک به مرز سوریه یکی از مراکزی است که وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به حضور کارکنان خود در آن هشدار داده و به آنان پیشنهاد کرده که آن شهر را ترک کنند.

این وزارتخانه همچنین از آمریکایی‌هایی که در دیگر مناطق ترکیه سکونت دارند خواسته است که نسبت به وقوع احتمالی «خشونت‌ها» هوشیار و گوش به زنگ باشند، اما به برخی از کارکنان خود که در لبنان به‌ سر می‌برند دستور داده است این کشور را ترک کنند.

این اقدامات امنیتی در شرایطی اتخاذ می‌شود که کمتر از یک هفته به سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر باقی مانده و دولت باراک اوباما طرح خود برای حمله احتمالی به سوریه را نیز آماده اجرا کرده است.

ماری هرف، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا،‌ نیز ارتباط میان این اقدامات احتیاطی و بحران سوریه را تایید می‌کند و می‌گوید: «تهدیدات بالقوه‌ای وجود دارد... واضح است که تنش‌ها در منطقه از جمله سوریه در این میان نقش دارد.»

به گفته او، به کارکنان غیرضروری ایالات متحده در بیروت و اعضای خانواده آنان دستور داده شده است که آنجا را ترک کنند و همچنین به آن دسته از کسانی که در آدانا، نزدیک مرز ترکیه و سوریه، هستند، اجازه داده شده است که از آنجا خارج شوند.

خانم هرف اما تاکید کرد که اماکن امنیتی آمریکا در این شهرها بسته نیست و همچنان خدمات کنسولی ارائه می‌‌دهند.

وی افزود: «با توجه به تنش‌های کنونی در منطقه و تهدیدات بالقوه‌ای که در رابطه با اماکن دولت آمریکا و کارکنان آن وجود دارد، ما این اقدامات را از سر احتیاط فراوان و به منظور حفاظت از کارکنان‌مان، خانواده‌های آنان، کارکنان محلی و کسانی که از اماکن ما بازدید می‌کنند، انجام داده‌ایم.»

واشینگتن می‌گوید که نیروهای وفادار به بشار اسد با انجام حمله‌ای شیمیایی در روز ۳۰ مرداد باعث مرگ بیش از ۱۴۰۰ نفر در حومه دمشق شدند، اتهامی که دمشق آن را رد می‌کند.

با این حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از کنگره این کشور خواسته است که با طرح حمله محدود او به سوریه در پاسخ به این حمله شیمیایی موافقت کنند.
XS
SM
MD
LG