لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

کمیسیون آمریکایی آزادی مذهب: ایران ناقض آزادی مذهب است


کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان از ایران به همراه کشورهایی مانند عربستان سعودی و کره شمالی به عنوان ناقضان آزادی مذهب نام برده است
کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان از ایران به همراه کشورهایی مانند عربستان سعودی و کره شمالی به عنوان ناقضان آزادی مذهب نام برده است
یک نهاد آمریکایی که وضعیت آزادی مذاهب در جهان را رصد می‌کند، در گزارش سالانه خود، ایران را به همراه ۱۴ کشور دیگر جهان در شمار بزرگ‌ترین ناقضان مذهب معرفی کرد.

بر اساس گزارش این نهاد که کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان نام دارد، در سال گذشته میلادی ۱۵ کشور جهان به‌شکلی «برنامه‌ریزی‌شده، مداوم و آشکار» حق آزادی مذهب را نقض کرده‌اند.

این فهرست در ۸ مورد با فهرست وزارت امور خارجه ایالات متحده مشابهت دارد که حاوی نام کشورهایی است که آمریکا نسبت به آزادی مذهب در آنجا «نگرانی ویژه‌ای» دارد.

۸ کشور مشترک در این فهرست‌ها عبارتند از برمه، چین، اریتره، ایران، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان و ازبکستان.

اما در فهرست کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان نام ۷ کشور عراق، مصر، نیجریه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ویتنام نیز آمده است و این کمیسیون از وزرات امور خارجه آمریکا خواسته است که نام این ۷ کشور را به فهرست خود اضافه کند.

این گزارش می‌افزاید که در فهرست جدید کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان، نام کشور ترکیه حذف شده است. همچنین بخش دیگری برای اولین بار به این فهرست اضافه شده که حاوی نام گروه‌های غیردولتی ناقض آزادی مذهب در جهان است.

ناکس تیمز، رئیس بخش سیاست‌گذاری و تحقیق این کمیسیون، اظهار داشت: «کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان تاکید ویژه‌ای بر نیروهای غیردولتی کرده است که اعمال خشونت‌آمیزشان تهدید فزاینده‌ای علیه آزادی مذهب محسوب می‌شود.»

او افزود: «کاربرد خشونت توسط نیروهای غیردولتی علیه اقلیت‌های مذهبی و کسانی که با جهان‌بینی آنها در تعارض هستند، به‌طرز فزاینده‌ای رایج می‌شود و در مناطق گسترده‌ای رخ می‌دهد که از پاکستان تا نیجریه را شامل می‌شود.»

آقای تیمز، کشور سومالی را نیز نمونه دیگری دانست که در آن گروه الشباب خشونت‌های فراوانی را علیه مسیحیان و مسلمانانی که با عقاید افراطی آنها موافق نیستند، به‌کار برده است.

این گروه اسلام‌گرا هم‌اکنون نیز در فهرست گروه‌های تروریست وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارد.

کمیسیون آمریکایی آزادی مذهب در جهان در سال ۱۹۹۸ به عنوان نهادی ناظر در این زمینه توسط کنگره ایالات متحده تاسیس شد.
XS
SM
MD
LG