لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

ولایتی: غرب فرصت رسیدن به توافق با تهران را پیدا کرده است


علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که ادبیات ایران در رابطه با مسئله هسته‌ای تغییر خواهد کرد
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که ادبیات ایران در رابطه با مسئله هسته‌ای تغییر خواهد کرد
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران این فرصت را در اختیار قدرت‌های غربی می‌گذارد که با تهران به توافق برسند، اما تهران هیچ‌ گاه دوباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق نمی‌کند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز دوشنبه، ۲۸ مرداد، منتشر شد، آقای ولایتی اظهار داشت که اکنون مسئولیت رسیدن به توافق با ایران بر عهده غرب است، اما ایران نیز از «ادبیات متفاوتی» نسبت به سابق و دوره محمود احمدی‌نژاد استفاده می‌کند.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران امیدها برای رسیدن به توافق هسته‌ای با غرب را زنده کرد، چنان‌ چه قدرت‌های غربی نظیر فرانسه و آلمان از آن استقبال کردند و بریتانیا نیز نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک خود با تهران ابراز خوش‌بینی کرده است.

از سوی دیگر آقای روحانی هم بر حل مسئله هسته‌ای ایران و گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی تاکید می‌کند، اما هنوز برنامه اتمی تهران متوقف نشده و تحریم‌های بین‌المللی علیه آن ادامه دارد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، در این شرایط سخنان علی‌اکبر ولایتی که از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای است، نشان از آن دارد که رهبری جمهوری اسلامی از تغییر ادبیات تهاجمی دولت حمایت می‌کند و در پی رویکردی است که به کاهش تنش‌ها با غرب بینجامد و در عین حال ایران همچنان بتواند برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد.

آقای ولایتی در این گفت‌وگو همچنین اشاره کرده است که رهبر جمهوری اسلامی «زمینه را برای پیشرفت در مذاکرات دوجانبه» با قدرت‌های غربی از جمله ایالات متحده آماده می‌بیند، در حالی که آقای خامنه‌ای پیش از این نسبت به چنین ایده‌ای، به‌ویژه مذاکره با آمریکا رویکردی منفی داشت.

وزیر امور خارجه سابق ایران در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «گمان نمی‌کنم تکرار ادبیاتی که پیش از این داشته‌ایم، مفید باشد. ما ناگزیریم که با ادبیاتی متفاوت گفت‌وگو کنیم. هدف مشابه است، اما ادبیات تفاوت می‌کند.»

او تاکید می‌کند که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی باید «بسیار فعال» باشد و نه تنها مذاکرات با گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را پیش ببرد، بلکه باید با «هر ۶ کشور جداگانه و مستقیم و غیرمستقیم نیز گفت‌وگو کند».

رهبر تصمیم‌گیرنده نهایی است، نه روحانی

آقای ولایتی در عین حال یادآوری می‌کند که غرب باید متوجه باشد تصمیم‌گیرنده نهایی آیت‌الله خامنه‌ای است، نه روحانی.

او می‌گوید که «سیاست خارجی، از جمله مسئله هسته‌ای، در دست رهبری کشور است» و آقای خامنه‌ای «چارچوب‌ها» را در این زمینه مشخص می‌کند که دولت موظف است از آن تبعیت کند. از این رو دولت روحانی نیز «همان رویکرد استراتژیک دولت سابق» را دنبال می‌کند.

اما او در عین حال تاکید می‌کند که از نقطه‌نظر فنی، ایران باید تن به تغییراتی دهد.

«تجربه تلخ» تعلیق

آقای ولایتی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان می‌سازد که ایران هیچ‌ گاه دوباره غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد،‌چرا که تهران تجربه تلخی از این کار داشته است.

او می‌گوید: «ما برای دو سال هر گونه غنی‌سازی را متوقف کردیم. نتیجه‌اش چه بود؟ هیچ. آنها [غرب] هر روز مدعی‌تر از قبل می‌شدند و مطالبات‌شان بیشتر می‌شد. چرا ما باید چنین تجربه‌ای را دوباره تکرار کنیم؟»

ظریف، گزینه احتمالی ایران در مذاکرات

بخش دیگر سخنان علی‌اکبر ولایتی در این گفت‌وگو نیز به وزیر امور خارجه جدید ایران، محمدجواد ظریف اختصاص دارد، چهره‌ای که پیش از این نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را بر عهده داشت.

صحبت‌های آقای ولایتی این گمان را تقویت می‌کند که از این پس محمدجواد ظریف مذاکرات اتمی را انجام خواهد داد، در حالی که سرپرستی این مذاکرات در سال‌های اخیر بر عهده سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، بود.

ولایتی می‌گوید: «ظریف دیپلماتی حرفه‌ای و مذاکره‌کننده‌ای خیلی خوب است. او تجربه بسیار موثری در عرصه دیپلماسی داشته است. با حضور دکتر ظریف در مقام وزیر امور خارجه ایران، ما امیدواریم که عاقبت بتوانیم به یک راه‌حل دست یابیم، آن‌ هم نه تنها درباره مسئله هسته‌ای، بلکه حتی درباره دیگر مسائل منطقه.»

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در نهایت تاکید می‌کند که تحریم‌ها نمی‌تواند باعث عقب‌نشینی ایران شود و می‌گوید که ایران سه دهه است که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد.
XS
SM
MD
LG