لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

خشونت های پراکنده در عراق تعدادی کشته داد


به رغم ادامه خشونت های پراکنده در عراق میزان حملات در نیمه دوم سال به شدت کاهش یافته است.
به رغم ادامه خشونت های پراکنده در عراق میزان حملات در نیمه دوم سال به شدت کاهش یافته است.

روز دوشنبه حملات پراکنده شورشیان وابسته به القاعده در عراق ادامه یافت و در جریان این خشونت ها بیش از ۱۵نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند.


گزارش های رسیده حاکیست که روز دوشنبه در نزدیکی مرز ایران، بمبی کناره جاده ای، که یک گشت عراقی را هدف قرار داده بود، باعث کشته شدن دو سرباز عراقی و مجروح شدن چهار نفر دیگر شد.


یک مقام پلیس که نام او فاش نشده گفته است: این حمله در فاصله کمی از شهر مندلی در پنجاه کیلومتری مرز ایران در استان دیاله صورت گرفت.


استان دیاله از مناطق بسیار خطرناک عراق به شمار می رود و اغلب فعالان گروه القاعده در عراق، که پس از عملیات مشترک آمریکا و نیروهای عراقی از استان انبار و بغداد فراری شده اند، به دیاله و شهر موصل نقل مکان کرده اند.


این عملیات که چندین ماه است ادامه دارد با همکاری قبایلی سنی صورت می گیرد که ارتش ایالات متحده آمریکا می گوید از گروه القاعده رویگردان شده اند.


شوراهای بیداری عمده ترین گروه های قبایلی اعراب سنی مذهب هستند که مخالف گروه القاعده در عراق هستند و شمار آنها مرتب رو به افزایش است.


از سوی دیگر پليس عراق می گوید: يک بمبگذار انتحاری با کوبيدن کاميون بمبگذاری شده اش به يک ايستگاه بازرسی که توسط اعضای شوراهای بیداری در شهر طارميه ايجاد شده بود، نه نفر را کشت. پنج تن از کشته شدگان کودک بوده اند.


همچنین روز دوشنبه مردان مسلح در شهر خالص، در پنجاه کیلومتری بغداد، با نیروهای پلیس و اعضای شوراهای بیداری درگیر شدند. در این درگیری یکی از اعضای شوراهای بیداری کشته و یک مأمور پلیس نیز زخمی شد.


در رویدادی جداگانه، شش نارنجک به سوی یک ایستگاه بازرسی در نزدیکی همین شهر پرتاب شد که بر اثر آن دو سرباز عراقی مجروح شدند.


عوامل متعددی برای بهبود امنیت در عراق اعلام شده است. فرمانده نیروهای آمریکا در عراق «کاهش حملاتی که با سلاح‌ های ارسالی از سوی ایران انجام می ‌شود» را یکی از این عوامل معرفی کرده است.

در بغداد نیز پرتاب یک راکت به سوی خانه ای که محل جلسات یکی از شوراهای بیداری بوده به زخمی شدن سه نفر انجامید.


امنیت شکننده


دریابان گریگوری اسمیث، یکی از فرماندهان نیروهای آمریکا در عراق، روز یکشنبه گفت: «نظر ما این است که امنیت در عراق بسیار شکننده است.»


مجموع گزارش ها حکایت از آن دارد که پس از اعزام هزاران نیروی نظامی آمریکایی در ماه ژوئن، پیشرفت های چشمگیری در برقراری امنیت در عراق دیده می شود. اما علی رغم این موضوع، دریابان اسمیث می گوید: «امروز هیچ نقطه ای در عراق نیست که از تروریسم در امان باشد.»


کمتر از یک ماه پیش فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق اعلام کرد: میزان خشونت‌ های عراق طی شش ماه گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.


ژنرال دیوید پتراوس گفته بود: کاهش خشونت ها به او امکان می ‌دهد تا آرایش نیروها را به گونه ‌ای انجام دهد که آنها را «در مناطق مشکل ‌دار باقی ‌مانده، و از جمله شمال عراق، بکار گیرد.»


عوامل متعددی برای بهبود امنیت در عراق اعلام شده است. فرمانده نیروهای آمریکا در عراق «کاهش حملاتی که با سلاح‌ های ارسالی از سوی ایران انجام می ‌شود» را یکی از این عوامل معرفی کرده است.


همچنین اعلان آتش بس جیش المهدی وابسته به مقتدا صدر و همچنین افزایش شمار شوراهای بیداری نیز به عنوان دیگر عوامل کاهش خشونت ها معرفی شده اند.


XS
SM
MD
LG