لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

مرگ ۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ به دلیل آلودگی هوا


مرکز تجاری پکن، پایتخت چین؛ نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در آسیای جنوب شرقی به نسبت دیگر مناطق جهان بسیار بالاست.
مرکز تجاری پکن، پایتخت چین؛ نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در آسیای جنوب شرقی به نسبت دیگر مناطق جهان بسیار بالاست.
برآورد اخیر سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.

گزارش این سازمان روز سه‌شنبه، ۵ فروردین، منتشر شده و گویای آن است که امروزه آلودگی هوا به عنوان اصلی‌ترین عامل مجرد محیط زیستی در جهان محسوب می‌شود که سلامت انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

این گزارش می‌گوید که از هر ۸ مورد مرگ و میر در سال ۲۰۱۲ یک مورد آن به خاطر آلودگی هوا بوده است و به این ترتیب با کاهش آلودگی هوا می‌توان جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.

سازمان بهداشت جهانی همچنین تاکید کرده است که یافته‌های این تحقیق که با استفاده از تکنولوژی‌ و ابزارهای سنجش پیشرفته‌تری انجام شده است، آمار مرگ و میر را بیش از دو برابر تحقیقات پیشین نشان می‌دهد.

در این گزارش از کشورهای جنوب شرقی آسیا و غرب اقیانوسیه که ردم درآمدهای پایین یا متوسطی دارند، به عنوان مناطقی نام برده شده است که سال ۲۰۱۲ در آنجا بیشترین مرگ و میر مرتبط با آلودگی هوا رخ داده است، به‌ طوری که این آمار به حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد.

در این میان تفاوت آلودگی هوا در داخل محیط‌ کار و خانه و آلودگی هوا در خارج نیز در نظر گرفته شده است که به این ترتیب در مناطق جنوب شرقی آسیا و غرب اقیانوسیه در مجموع ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به خاطر آلودگی‌های داخلی و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به خاطر آلودگی هوای خارج جان باخته‌اند.

همچنین از میان امراض و ضایعات کشنده‌ای که آلودگی هوا دلیل اصلی آن است، سازمان بهداشت جهانی به سکته قلبی، کم‌خونی قلب و سرطان اشاره می‌کند‌، در عین حال که این گزارش نشان می‌دهد موارد سکته قلبی و کم‌خونی به مرتب شایع‌تر از سرطان است.

اما این گزارش، هیچ آمار موردی و تفکیک‌شده از نرخ مرگ و میر در کشورهای جهان به دست نمی‌دهد.

با این حال آلودگی هوا از معضلات بنیادین امروز شهرهای بزرگ ایران نیز محسوب می‌شود، امری که مقامات مسئول جمهوری اسلامی به آن اذعان دارند.

تابستان سال گذشته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد که ایران سومین کشور از نظر آلودگی هوا در جهان است.

در عین حال رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز گفته است که هر ماه ۲۷۷ مرگ در سراسر کشور گزارش می‌شود که علت آن آلودگی هواست.

مجموعه این گزارش‌ها باعث شده است که رئیس دولت دستور ویژه‌ای به نهادهای مرتبط برای مبارزه با آلودگی هوا صادر کند، اما هنوز گزارشی مبنی بر بهبود این وضعیت منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG