لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

جهان در سوگ مادیبا: رهبران جهان درگذشت ماندلا را تسلیت گفتند


آفریقای جنوبی - عزاداری دوستاران نلسون ماندلا نزدیک خانه او در ژوهانسبورگ
آفریقای جنوبی - عزاداری دوستاران نلسون ماندلا نزدیک خانه او در ژوهانسبورگ
رهبران جهان درگذشت نلسون ماندلا، چهره آزادی‌خواه و رهبر جنبش علیه تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، را تسلیت گفتند که از آن میان می‌توان به پیام روسای جمهور ایران، آمریکا و رهبران اسرائیل و فلسطین اشاره کرد.

نلسون ماندلا معروف به مادیبا که نام قبیله‌ای او بود روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، به دلیل عارضه ریوی در ۹۵ سالگی درگذشت و جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، این رخداد را تعبیر به مرگ «پدر مردم» آن سرزمین کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز جمعه، ۱۵ آذر، در نامه‌ای به جیکوب زوما با تجلیل از شخصیت ماندلا نوشت که او «راه طولانی آزادی» را با تحمل زندان‌های طویل‌المدت معنا بخشید و پس از پیروزی نیز «با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بندکشندگان خود چشانید».

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، نیز در بیانیه‌ای از «قدرت معنوی» ماندلا سخن گفته و کناره‌گیری او از «قدرت ظاهری» را مورد توجه قرار داده است که «در اوج محبوبیت و مقبولیت» خود تصمیم به آن گرفت.

نلسون ماندلا که به خاطر مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی ۲۷ سال از عمر خود را در زندان گذرانید، سال ۱۹۹۴ به ریاست جمهوری رسید و سال ۱۹۹۹ نیز از قدرت کنار گرفت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در پیام تسلیت خود آقای ماندلا را انسانی «سراپا خوبی» توصیف کرده که «ما احتمالا نظیر او را دوباره نخواهیم دید».

او همچنین از ماندلا به عنوان قهرمان خود یاد کرده که در مسیری که از زندان تا جایگاه ریاست جمهوری طی کرد، موجب تحول آفریقای جنوبی شد و «همه ما را نیز به جنبش واداشت».

شیمون پرز و بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل، نیز در پیام‌های خود به شخصیت نلسون ماندلا ادای احترام کردند.

در پیام آقای پرز از ماندلا به عنوان شخصیتی یاد شده که «پل‌های صلح و گفت‌وگو» را بنا کرد و با سال‌هایی که در زندان گذراند بهای سنگینی برای مبارزه به خاطر مردم خود پرداخت.

شیمون پرز و ماندلا هر دو برندگان جایزه نوبل صلح هستند. ماندلا در سال ۱۹۹۳ به همراه فردریک ویلم د کلرک، آخرین رئیس جمهور نظام آپارتاید، این جایزه را کسب کرد و شیمون پرز نیز یک سال بعد از آن به همراه یاسر عرفات، رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و اسحاق رابین، نخست وزیر پیشین اسرائیل که هدف ترور قرار گرفت.

همچنین بنیامین نتانیاهو از ماندلا به عنوان «انسانی بابصیرت و مبارز راه آزادی» یاد کرده که «خشونت را نفی کرد».

اما محمود عباس، رهبر فلسطین، ماندلا را «نماد آزادی از استعمار و اشغال» نامیده است.

در پیام آقای عباس آمده است: «این ضایعه‌ای بزرگ برای همه مردم جهان و برای فلسطین است... مردم فلسطین هرگز بیانیه تاریخی او را فراموش نمی‌کنند که بیان می‌کرد انقلاب آفریقای جنوبی تا زمانی که فلسطینیان آزاد نشده‌اند، به اهداف خود دست نخواهد یافت.»

ماندلا که در سال ۱۹۹۹ از سرزمین‌های اسرائیل و فلسطین بازدید کرد، از حامیان سرسخت اهداف فلسطینی‌ها بود که به قهرمان آنها تبدیل شده است.

ملکه بریتانیا، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دالایی لاما، رهبر تبت، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از دیگر چهره‌هایی هستند که درگذشت نلسون ماندلا را تسلیت گفته‌اند.
XS
SM
MD
LG