لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

یزدی به احمدی‌نژاد «نصیحت» کرد: درباره مسائل مذهبی اظهار نظر نکن


در ادامه انتقادات از پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، محمد یزدی، از روحانیون محافظه‌کار و عضو مجلس خبرگان، روز شنبه، ۱۹ اسفند، هشدار داد که رئیس دولت ایران از اظهار نظر درباره مسائل مذهبی خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای یزدی با بیان این که سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره مسائل دینی در حوزه‌های علمیه و میان روحانیون موجب نگرانی است گفت که او را «مشفقانه نصیحت می‌کنیم» که در ماه‌های باقی‌مانده از دوران ریاست جمهوری خود آرامش کشور را حفظ کند و «بپذیرد که اطلاعات دینی لازم را ندارد».

محمود احمدی‌نژاد در پیام تسلیت خود هوگو چاوز، رئیس دولت چپ‌گرای ونزوئلا، را «انسانی عمیقاً موحد و مؤمن» و «باورمند به راه انبیاء الهی» خوانده بود که بی‌تردید روزی «به همراه همه صالحان و حضرت مسیح و تنها باقی‌مانده از نسل پاکان، انسان کامل» بازخواهد گشت.

اما محمد یزدی می‌گوید که اطلاعات آقای احمدی‌نژاد درباره مسئله «حساس و قابل بحث رجعت» انسان کافی نیست و طرح آن «حساسیت‌هایی» را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: «این که یک انقلابی آزادی‌خواه را در ردیف شخصیت‌های بالای دینی قرار داده و تعبیراتی مطرح کنیم مبنی بر این که وی همراه حضرت عیسی و حضرت ولی‌عصر باز می‌گردد... جای سوال دارد.»

آقای یزدی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «شما درباره رجعت که یکی از اصول مسلم شیعه است چقدر مطالعه کردید؟... وقتی درباره یک مطلب حساس و قابل بحث که اطلاعات شما درباره آن کافی نیست در این شرایط کشور اظهار نظر می‌کنید موجب می‌شود که حساسیت‌هایی به وجود بیاید.»

این روحانی در ادامه سخنان خود مدعی شد که محمود احمدی‌نژاد از حوزه علمیه و مراجع تقلید فاصله گرفته است و هشدار داد که چنین سخنانی به «وجهه و حیثیت» او ضربه می‌زند.

پیش از این احمد خاتمی، دیگر روحانی محافظه‌کار عضو مجلس خبرگان، تعاریف احمدی‌نژاد از هوگو چاوز را «زیاده‌روی» خوانده و هشدار داده بود که این پیام در محافل دینی عکس‌العمل‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

اکنون محمد یزدی می‌گوید که در جلسه روز جمعه، ۱۸ اسفند، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره این پیام بحث و گفت‌وگوی بسیاری شده است، در حالی که برخی از اعضا خواهان موضع‌گیری حوزه شده‌اند.

پیام آقای احمدی‌نژاد واکنش محمدتقی مصباح یزدی از تئوریسین‌های حکومت ایران را نیز به همراه داشته است، به‌ طوری که او این پیام را «غلط» توصیف کرد و گفت: «نیایند بگویند از حکومت صالحان حرف می‌زنیم و رئیس‌ جمهور ونزوئلا را مطرح کنند.»

در حالی که دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تابستان ۱۳۹۲ به پایان می‌رسد، بسیاری از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی او را به فاصله گرفتن از آیت‌الله خامنه‌ای متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG