لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

یزدی: دوستان نزدیک رهبری شمشیر را از رو بسته‌اند


محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان می‌گوید که ثواب بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات از انجام مستحبات و عبادات ماه رجب بیشتر است
محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان می‌گوید که ثواب بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات از انجام مستحبات و عبادات ماه رجب بیشتر است
محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، روز سه‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت گفت که دوستان نزدیک علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علیه او «شمشیر را از رو بسته‌اند».

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای یزدی که در مراسمی مربوط به سنت دینی اعتکاف حضور یافته بود، رهبر جمهوری اسلامی را «تنها» توصیف کرد و خطاب به کسانی که به مناسبت ماه رجب در مساجد اعتکاف کرده‌اند، گفت که آنها باید برای حکومت ایران و رهبر آن، علی خامنه‌ای دعا کنند.

این خبرگزاری نوشته است، آقای یزدی در حالی که بغض کرده بود، گفت: «امروز رهبری تنها است و دوستان نزدیکش شمشیر را از رو بسته‌اند.»

او اما توضیح نداد که منظورش از این دوستان نزدیک آقای خامنه‌ای چه کسانی می‌تواند باشد با این حال در سی و پنجمین سال تاسیس جمهوری اسلامی بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های نزدیک به کادر رهبری حکومت به حاشیه رانده شده‌اند.

نزدیکان کنونی آیت‌الله خامنه‌ای که در سال‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را به فاصله گرفتن از آقای خامنه‌ای متهم می‌کردند، در ماه‌های اخیر نظیر چنین سخنانی را درباره محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور فعلی ایران، نیز بیان می‌کنند.

در عین حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نخست وزیر سابق و رئیس سابق مجلس ایران، در حصر خانگی هستند و روزنامه کیهان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است، از محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران هم به عنوان «وطن‌فروش» و «مفسد فی‌الارض» نام می‌برد.

«ثواب ردصلاحیت نامزدها بیشتر از عبادات ماه رجب است»

بر اساس این گزارش، محمد یزدی در بخشی از سخنرانی خود به فرا رسیدن ماه رجب و هم‌زمانی آن با آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در شورای نگهبان پرداخته و «ثواب» کار شورای نگهبان را از «عبادت» در این ماه بیشتر دانسته است.

او در این سخنرانی به نقل قولی از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و شرح افسوس او پرداخت مبنی بر این که در روزهای «دعا و عبادت ماه رجب» اعضای شورای نگهبان مجبور هستند درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تصمیم بگیرند و «اطلاعات شخصی آنها را که هیچ کجا بیان نمی‌شود، بشنوند».

آیت‌الله محمد یزدی سپس اظهار داشت که در واکنش به این اظهار تاسف آقای جنتی گفته است، «ثواب رسیدگی به این‌که چه کسی صلاحیت حضور در انتخابات را دارد و چه کسی فاقد صلاحیت‌های لازم است و بیان آن با شجاعت که فلانی حق ندارد کاندیدا باشد از انجام مستحبات و عبادات ماه رجب بیشتر است».

بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران از روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت در شورای نگهبان آغاز شد که مصادف بود با اول ماه رجب، ماهی که بنا به روایات اسلامی و شیعی، عباداتی نظیر روزه در آن ثوابی به مراتب بیشتر از دیگر اوقات سال دارد.

اما اکنون محمد یزدی می‌گوید که انجام کاری مانند بررسی صلاحیت نامزدها شاید در ظاهر عبادت نباشد، با این حال چون «به قصد قرب» انجام می‌شود، ثواب دارد.

او در نهایت مسئولیت اعضای شورای نگهبان را «مصیبتی بزرگ» برای آنها دانست که احتیاط و مراقبت طلب می‌کند و دراین‌باره گفت: «اکثر پست‌ها و سمت‌ها انسان را دچار پشیمانی می‌کند. به عنوان مثال، همین الان ما در شورای نگهبان مصیبت بزرگی داریم و بین خدا و دنیا گیر افتاده‌ایم و باید مراقب باشیم تا در سن ۸۰ سالگی خدا و آخرتمان را به دنیا نفروشیم.»

شورای نگهبان مسئولیت انطباق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ایران با قوانین شرع را دارد. در عین حال این نهاد نقش نظارتی نیز برای خود در انتخابات قائل است و علاوه بر رسیدگی به دعاوی در انتخابات، صلاحیت داوطلبان حضور در آن را نیز بررسی می‌کند.
XS
SM
MD
LG