لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

وزیر نفت: اموال زنجانی به بالاترین قیمت فروخته می‌شود


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، می‌گوید که وزارتخانه تحت مدیریت او تلاش می‌کند اموال بابک زنجانی را در ازای بدهی‌های نفتی او به بالاترین قیمت ممکن بفروشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زنگنه روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، با رد سخنانی که حکایت از فروش اموال بابک زنجانی به وزارت نفت «با قیمت غیرواقعی» دارد، تاکید کرد که این وزارتخانه به دنبال خرید اموال آقای زنجانی نیست.

به گفته او، «وزارت نفت با همکاری دولت تمهیداتی اندیشیده که اموال بابک زنجانی به حداکثر قیمت فروخته شود و پول آن نیز به خزانه دولت واریز شود».

بابک زنجانی، تاجر ایرانی، حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به وزارت نفت ایران بدهی دارد، امری که منجر به بازداشت و حبس او از دی‌ماه گذشته شده است.

وی ادعا کرده بود که این میزان پول به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در خارج از کشور بلوکه شده، اما چندی پیش محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، این ادعا را دروغ خواند.

با این حال آقای پورمختار همان زمان تاکید کرد که «یافته‌های جدیدی درباره دارایی‌های خارج از کشور» بابک زنجانی به دست آمده و دولت ایران در صدد است این اموال را تبدیل به پول کند و به کشور بازگرداند.

میزان دارایی‌های آقای زنجانی در خارج از کشور هنوز اعلام رسمی نشده، اما وزیر دادگستری ایران ارزش کل اموال او در ایران را ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده است که تفاوت فاحشی با دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو بدهی او دارد.

بابک زنجانی که از خود با عنوان «بسیجی اقتصادی» نام می‌برد، از چهره‌های مورد اعتماد دولت محمود احمدی‌نژاد بود که در اوج تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، فروش بخشی از نفت ایران را با هدف دور زدن تحریم‌ها برعهده گرفت، اما پول حاصل از این کار هیچ‌گاه به خزانه بازگردانده نشد.

ایران به واسطه توافق‌نامه موقت هسته‌ای ژنو آزادی عمل بیشتری در فروش نفت خود و نقل و انتقالات بانکی پیدا کرده، چنان چه اکنون بیژن زنگنه می‌گوید که تهران «هیچ عدد و رقمی را در زمینه میزان صادرات نفت خام که از جایی دیگری دیکته شود، نمی‌پذیرد».

به گفته او، ایران خود میزان صادرات نفتی‌اش را تعیین می‌کند و با حداکثر توان نیز به صادرات نفت ادامه خواهد داد.

این مقام دولت ایران در نهایت از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خبر داده است.

توافق‌نامه ژنو به ایران اجازه می‌دهد که روزانه تا سقف یک میلیون بشکه نفت صادر کند، اما اکنون تهران در میانه مذاکرات دامنه‌داری با قدرت‌های جهانی است که در صورت دستیابی به توافق، تمام تحریم‌ها علیه آن می‌تواند لغو شود.
XS
SM
MD
LG