لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

ظریف: ساخت‌ و ساز در نیروگاه اراک ادامه دارد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح چهارشنبه به منظور توضیح درباره جزییات توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح چهارشنبه به منظور توضیح درباره جزییات توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید که روند ساخت‌وساز در نیروگاه اتمی آب سنگین اراک همچنان ادامه دارد و توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، ایران را تنها ملزم به آن می‌سازد که سوخت جدیدی در این نیروگاه تولید نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظریف که روز چهارشنبه، شش آذر، برای توضیح جزئیات توافق هسته‌ای موقت ایران با گروه ۱+۵ در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با اشاره به تعهد تهران برای عدم افزایش ظرفیت هسته‌ای خود گفت که این مسئله درباره نیروگاه ارک تنها به معنای عدم تولید سوخت جدید است.

به گفته او، نیروگاه اتمی آب سنگین اراک هنوز آماده نیست و به ساخت و ساز نیاز دارد. ضمن آن که «مفهوم افزایش نیافتن ظرفیت این است که سوخت جدید تولید نشود و دستگاه نصب نگردد، اما ساخت‌وساز ادامه پیدا کند».

اما خبرگزاری رویترز در گزارش خود درباره این بخش از سخنان محمدجواد ظریف می‌نویسد که ساخت‌وساز در نیروگاه اراک برخلاف توافق با قدرت‌های غربی در رابطه با توقف فعالیت‌هاست.

این خبرگزاری می‌نویسد که کارشناسان معتقدند خلاء آشکاری که در متن توافق‌نامه وجود دارد این اجازه را به تهران می‌دهد که قطعات را خارج از نیروگاه بسازد و در آینده در رآکتور هسته‌ای نصب کند.

ایران پیش از این اعلام کرده بود که تصمیم دارد نیروگاه اتمی آب سنگین اراک را تا سال آینده افتتاح کند.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، هدف از فعالیت این رآکتور تنها ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی است، اما کشورهای غربی می‌گویند که این رآکتور می‌تواند پلوتونیوم نیز تولید کند که در کنار اورانیوم غنی‌شده می‌تواند برای تولید بمب هسته‌ای به کار گرفته شود.

توافق‌نامه شش ماهه ایران و قدرت‌های جهانی، برنامه اتمی تهران را محدود می‌سازد تا در ازای آن غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

مقامات ایران می‌گویند که امیدوارند تا یک سال آینده این مناقشه اتمی به‌ طور کامل پایان یابد.
XS
SM
MD
LG