لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

لاريجانی به احمدی‌نژاد: مردم شخصيت شما را بهتر شناختند


علی لاریجانی در جایگاه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی- نفر پایین: محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی
علی لاریجانی در جایگاه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی- نفر پایین: محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی
علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه از محمود احمدی نژاد به خاطر سخنانش در جلسه استيضاح وزير کار به شدت انتقاد و او را متهم کرد افرادی را به عنوان ياران خود انتخاب کرده است که پرونده دارند ولی اجازه رسيدگی به آنها را نمی دهد.

رييس مجلس ايران با اشاره به اظهارات روز يکشنبه محمود احمدی نژاد و پخش نواری از مکالمه ميان برادرش با سعيد مرتضوی گفت: «بنده احساس کردم خطاب رييس‌جمهور از فاضل لاريجانی، بنده هستم و اصلا راجع به بنده سخن گفتند. استيضاحی امروز در مجلس انجام شد ولی معلوم نيست ربطش با بنده چيست. نمی‌دانم که ربط فاضل لاريجانی با بنده چيست که آقای احمدی‌نژاد در جلسه استيضاح اين مساله را به بنده نسبت دادند.»

وی اظهار داشت: «بعضی از مسائلی که در کشور وجود دارد از همين سنخ است که بايد حل شود، ‌اين روش‌ها اگر استمرار يابد در پشت صحنه ادامه پيدا کند، مشکل اين‌هاست.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:43:43 0:00
لینک مستقیم

آقای لاريجانی با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد درباره تنظيم روابط قوا، خطاب به وی گفت: «تنظيم قوا به هم نخورده، آقای رييس‌جمهور اين سليقه شماست که يک جا نظر شورای نگهبان را به عنوان مفسر قانون اساسی قبول نداريد.»

گزارش خبرگزاری ايسنا حاکی است که در اين لحظه رييس جمهوری ايران خواستار پاسخگويی به سخنان لاريجانی شد که وی در پاسخ گفت: «شما نمی‌توانيد ديگر صحبت کنيد بلکه اتهاماتی را متوجه بنده کرديد که بنده طبق آيين‌نامه بايد دو برابر زمانی که شما به بيان اين اتهامات اختصاص داديد، پاسخ شما را بدهم و شما حقی نداريد؛ چراکه بيش از حد آشکار و باز سخن گفتيد و تمام اتهامات شما خطاب به رييس مجلس و رييس قوه قضاييه بود.»

رييس مجلس شورای اسلامی گفت که «تنظيم قوا به هم نخورده بلکه اين سليقه شماست. قانون تصويب می کنيم ولی شما ابلاغ نمی کنيد... اين‌طوری نمی‌توان رفتار کرد. قانون اساسی اگر بخواهد اجرا شود بايد قانونی که مجلس تصويب و شورای نگهبان آن را تاييد می‌کند، رييس‌جمهور آن را ابلاغ کند.»

وی افزود: «تنظيم قوا در اين بخش‌ها به هم خورده است. گفتيد که به دليل برخی مسائل سياسی، دو سه سالی است که تحت شديدترين فشارها قرار داريد، مشکل اينجاست، شما افرادی را به عنوان ياران خود انتخاب کرديد که پرونده‌هايی دارند اما اجازه رسيدگی شدن به اين پرونده‌ها را نمی‌دهيد، فشاری از جانب کسی بر شما نيست.»

لاريجانی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «می‌توانستيد مطالبی که امروز در جلسه استيضاح بيان کرديد به دادگاه بدهيد تا رسيدگی شود، مگر بنده از کسی دفاعی می‌کنم، بنده نزديک‌ترين فرد به خود را که تخلف کرده باشد، می‌گوييم که رسيدگی شود ولی شما چنين اجازه‌ای نمی‌دهيد، اشکال اينجاست.»

محمود احمدی نژاد روز يکشنبه ويدئويی در مجلس پخش کرد که به گفته وی، جريان مکالمه ای ميان فاضل لاريجانی، برادر رييس مجلس شورای اسلامی، و سعيد مرتضوی، سرپرست فعلی صندوق تامين اجتماعی است که در آن، فاضل لاريجانی درباره انجام برخی پروژه ها و همچنين کمک به مرتضوی برای حل و فصل مشکل رياست خود بر اين سازمان صحبت می کنند.

فاضل لاريجانی به سايت مشرق نيوز گفته است که صدای وی در اين نوار «جعل شده است».

علی لاريجانی، رييس مجلس، در ادامه سخنان روز يکشنبه خود نظرات رييس جمهوری ايران درباره غيرقانونی بودن دخالت ديوان عدالت اداری در موضوع رياست سعيد مرتضوی و همچنين رای ديوان محاسبات به برکناری رييس بانک مرکزی ايران را رد کرد و گفت: «مگر می‌توانيد بگوييد که بعضی از ديگران بهترند و نبايد رسيدگی شود، شما نبايد هاله‌ای بگذاريد که دادگاه دخالت نکند، بلکه بايد بگوييد، احسنت که دخالت کرديد تا نسبت به عملکرد مسئولين ذيربط رسيدگی کند.»

رييس مجلس ايران با اشاره به ديدار «دوشنبه هفته پيش» با محمود احمدی نژاد گفت که در اين ديدار «به رييس جمهور اعلام کردم که استيضاح کنندگان امضای خود را پس نگرفته‌اند اما رييس جمهور با اين حال نپذيرفته‌اند».

علی لاريجانی تاکيد کرد که محمود احمدی نژاد از طريق معاون پارلمانی خود روز يکشنبه، پانزدهم بهمن، وی را تهديد کرد که نواری از بستگانش منتشر می کند.

وی گفت: «امروز نيز فروزنده معاون پارلمانی رييس جمهور (ساعت) هفت صبح پيغام فوری را به من دادند که استيضاح مشکل ايجاد می‌کند. ممکن است رييس جمهور حرف هايی بزند، هم بنده حضور داشتم و هم آقای مظفر. صحبت کرديم که رييس جمهور بپذيرند و اين جابجايی انجام شود. اما در ادامه نکته‌ای را گفت که اگر اين مساله حل نشود آقای احمدی‌نژاد نواری را از بستگان من پخش می‌کند. در واقع وی مرا تهديد کرده است و بنده نيز اعلام کردم که نمی‌دانم موضوع نوار چيست اما هر کدام از بستگان من باشد فرقی نمی‌کند اگر می‌خواهند حرفی بزنند بگويند. بنده نيز اطلاعات زيادی دارم اما لازم نمی‌دانم فضا را متشنج کنم.»

رييس مجلس ايران در ادامه اضافه کرد: «به نظر شما اين اقدام عليه رييس قوه مقننه نبود که مرتضوی بستگان مرا دعوت می‌کند در جلسه‌ای و بعد از وی فيلم می‌گيرد. نمی‌دانم اين دستگاه رييس جمهور چگونه است؟ آيا اين اقدام توطئه آميز نيست که يک نفر را صدا می‌کنند که بيايد صحبت کنند بعد از وی فيلم می‌گيرند. اين اخلاقی نيست. آقای رييس جمهور اينها مشکلات کشور است.»

وی افزود: «آقای مرتضوی به دنبال اين بوده است که برای پرونده‌ خودش با آيت‌الله لاريجانی در قوه قضاييه ديدار کند و برای مساله‌ استيضاح با من ديدار کند. اما من اين را قبول نکردم و تاکيد کردم که در اين مورد قانون وجود دارد و قانون بايد رعايت شود.»

آقای لاريجانی خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «اصلا گيرم که يکی از بستگان من اشتباهی کرده باشد، اين مساله چه ربطی به من و مساله‌ استيضاح دارد. اطرافيان شما پرونده‌هايی دارند که شما اجازه نمی‌دهيد پرونده‌ آن‌ها دنبال شود اما ما می‌گوييم که اگر پرونده‌ای هست و موردی وجود دارد رسيدگی شود. تفاوت ما در اين‌جاست.»

رييس مجلس ايران تاکيد کرد: «اقدامات مافیایی و توطئه آمیز در سطح یک رییس جمهور نیست و برخی رفتارهای دولت کیان اخلاقی جامعه را به فساد می‌کشاند. ریيس جمهور اولیات اخلاقی را رعايت نمی کند استيضاح يک چيز بود چرا اينها را مطرح کرديد؟ اما خوب شد شما که مرتب در جامعه "بگم بگم" راه انداخته ايد اين فيلم را پخش کرديد و حرفتان را زديد تا مردم شخصيت شما را بيشتر بشناسند.»

وی در پایان اظهارات خود خطاب به محمود احمدی نژاد گفت که «شما شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید.»

خبرگزاری ايسنا در همين حال گزارش داده که علی لاريجانی قرار است اواخر روز يکشنبه نشستی مطبوعاتی برگزار کند تا درباره مسائل پيش آمده در جلسه علنی مجلس به پرسش ها پاسخ دهد.

گزارش ها حاکی است که محمود احمدی نژاد نيز قرار است پس از نشست هيات دولت در اين زمينه با خبرنگاران صحبت کند.
XS
SM
MD
LG