لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۸

بعد از ویسکانسین، نفس‌ دموکرات‌ها در سینه نیویورک حبس شده!


برنی سندرز در شش ایالت اخیر یکی پس از دیگری پیروز شده است.
برنی سندرز در شش ایالت اخیر یکی پس از دیگری پیروز شده است.

کمتر کسی به خاطر دارد که آخرین بار چه زمانی نتیجه انتخابات درون حزبی در ایالت شمالی ویسکانسین، تا این اندازه اهمیت داشته است! در تقویم انتخابات آمریکا وقتی احزاب به ایالت ویسکانسین می‌رسند معمولاً تکلیف رقابت تا اندازه زیادی روشن است.

به همین دلیل ایالت ویسکانسین از جمله ایالت‌هایی است که رکوردی بی‌نقص در انتخاب کسانی دارد که هم در حزب دموکرات و هم در حزب جمهوریخواه در نهایت موفق شده‌اند نامزدی حزب خود را به دست بگیرند. از سال ۱۹۷۲ که سیستم رأی‌گیری کنونی تثبیت شد تا امروز، همیشه چه در حزب دموکرات و چه در حزب جمهوریخواه، کسی که در انتخابات درون حزبی ویسکانسین برنده شده، در نهایت به نامزد حزبش تبدیل شده است.

این‌بار، برنی سندرز از حزب دموکرات و تد کروز از حزب جمهوریخواه در این ایالت برنده شدند. و اگر هر کدام از این دو تن به هر دلیلی نتواند در نهایت به نامزد حزبش تبدیل شود، قاعده قدیمی ویسکانسینی‌ها در انتخاب دقیق نامزد نهایی حزبشان مخدوش می‌شود!

و این احتمال که این اتفاق بیافتد و رکورد ویسکانسین به پایان برسد، به طور جدی وجود دارد.

در حزب دموکرات، اگرچه ایالت پرجمعیت ویسکانسین، نزدیک به ۱۰۰ نماینده در کنوانسیون ملی حزب دارد، اما به دلیل تقسیم این نمایندگان بر اساس آرای مردم، نتیجه نهایی انتخابات روز سه‌شنبه تأثیر مهمی بر وضعیت تعداد نمایندگان یا دلیگیت‌ها نداشت.

تا اینجای کار برنی سندرز موفق شده ۴۵ نماینده ویسکانسین را از آن خود کند. هیلاری کلینتون هم از ویسکانسین ۳۱ نماینده نصیب برده است. این ششمین پیروزی پیاپی سندرز در این انتخابات است.

خبرهای انتخابات آمریکا را می‌توانید در تلگرام نیز با ما دنبال کنید.

اما هنوز اختلاف سندرز و کلینتون در شمارش تعداد نمایندگان متعهد به آرای مردم قابل توجه است و کلینتون نزدیک به ۲۵۰ نماینده از سندرز جلو است. دموکرات‌ها در روز ۹ آوریل (۲۱ فروردین) در وایومینگ (با ۱۸ نماینده) رأی‌گیری می‌کنند و بعد از آن، همه نگاه‌ها به نیویورک خواهد بود.

نیویورک در کنوانسیون ملی حزب دموکرات ۲۹۱ رأی دارد که می‌تواند نتیجه رقابت را زیر و رو کند. در این ایالت در تمامی نظرسنجی‌ها کلینتون از سندرز جلوتر است و اگر سندرز نتواند در مدت زمان باقی مانده ورق را برگرداند، بخت پیروزی را به مقدار زیادی از دست خواهد داد.

هواداران کلینتون می‌گویند که ایالت کم جمعیت وایومینگ پایان دومینوی پیروزی‌های سندرز است و از آن به بعد دوباره این کلینتون است که ایالت پشت ایالت پیروز خواهد شد. هواداران سندرز هم در مقابل می‌گویند تا همین‌جای کار هم پیروزی‌هایی که به دست آورده‌اند، برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها بوده و کماکان می‌توانند برخلاف پیش‌بینی‌ها٬ نیویورک را ببرند.

برای این حزب، دو هفته پیش‌رو سرنوشت‌سازترین روزهای مبارزه درون حزبی کلینتون و سندرز خواهد بود.

اما در میان جمهوریخواهان، مسئله نامزد شدن یک نفر نیست، بلکه موضوع اصلی نامزد نشدن یک نفر است! کمپین ضدترامپ در ویسکانسین، یک پیروزی دیگر به دست آورد و نشان داد نقشه‌ای که میت رامنی حدود یک ماه پیش از آن پرده برداشت، واقعاً قابل اجراست. و اگر جمهوریخواهان گام به گام بر اساس این نقشه پیش بروند، رویای ترامپ که به کابوس حزب جمهوریخواه تبدیل شده، پایان خواهد یافت.

جمهوریخواهان چطور می‌خواهند جلوی ترامپ را بگیرند؟

بعد از ویسکانسین، مخالفان ترامپ از هر زمان دیگری بیشتر امیدوارند که بتوانند او را از رسیدن به حداقل آرای مورد نیاز نامزدی بازدارند.

در مقابل ترامپ هم امیدوار است که با یک پیروزی قاطع در زادگاهش نیویورک، به همه اما و اگرها پایان دهد و کمپینش را دوباره به روی ریل برگرداند تا بتواند به راحتی تا روز کنوانسیون بتازد.

با این حال کماکان در محافل واشنگتن، گمانه‌زنی درباره سرنوشت نهایی جمهوریخواهان در انتخابات ادامه دارد.

اگر استراتژی مخالفان ترامپ موفق شود، کنوانسیون ملی آنها، به یکی از خبرسازترین حوادث سیاسی سال تبدیل خواهد شد. این گردهمایی از نمایندگان ایالتی و رهبران این حزب قرار است از روز ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) به مدت چهار روز در شهر کلیولند از ایالت اوهایو برگزار شود و این احتمال وجود دارد که در پایان، به جای آرای هواداران جمهوریخواهان، رایزنی‌های درون‌حزبی نتیجه نهایی را مشخص کند.

XS
SM
MD
LG