لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

روزشان بود؛ ترامپ و کلینتون


پیش بینی می‌شد که هیلاری کلینتون در حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه، پیروز نهایی این روز باشند.
پیش بینی می‌شد که هیلاری کلینتون در حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه، پیروز نهایی این روز باشند.

ظاهرا انتخابات در پنج ایالت شرقی همسایه و نزدیک به نیویورک چندان مهم نبود. پیش بینی می‌شد که هیلاری کلینتون در حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه، پیروز نهایی این روز باشند. که این اتفاق هم افتاد. بر اساس نظرسنجی‌ها برنی سندرز تنها در ایالت رود آیلند بخت پیروزی داشت. که او هم آنجا پیروز شد.

بیشتر بخوانید: ​گزارش خبری پیروزی کلینتون و ترامپ در انتخابات روز سه‌شنبه

اما کماکان در پایان این روز، هم حزب دموکرات و هم حزب جمهوریخواه تا اندازه‌ای شگفت زده بودند!

چه اتفاق دور از انتظاری در روز سه‌شنبه رخ داد و نتایج پایانی چه تاثیری بر سرنوشت این انتخابات خواهد داشت؟

حزب دموکرات

آنچه مزه پیروزی روز سه‌شنبه را به کام هیلاری کلینتون شیرین کرد، نه خود پیروزی، بلکه ابعاد پیروزی بود.

کلینتون در نظرسنجی‌های چهار ایالت از پنج ایالت روز سه‌شنبه از رقیبش پیش بود. به همین دلیل بردن او اهمیت فوق‌العاده‌ای نداشت. ضمن اینکه او اصولا بعد از برد مهم ایالت نیویورک، برنی سندرز را به آستانه شکست قطعی رسانده بود.

اما درصد آرایی که کلینتون در این روز به دست آورد و تعداد نمایندگانی که برای کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به دست آورد، حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم فراتر بود.

از پنج ایالت روز سه‌شنبه، کلینتون در ایالتهای دلوور و مریلند بالای ۶۰ درصد آرا را به دست آورد که از این دو، مریلند به دلیل جمعیتش اهمیت قابل توجهی داشت. در دیگر ایالت پرجمعیت این روز یعنی پنسیلوانیا نیز هیلاری کلینتون ۵۶ درصد آرا را در مقابل ۴۴ درصد آرای سندرز به دست آورد.

و با برد ۵۲ درصد در برابر ۴۷ درصد در ایالت کنتیکت، عملا باخت ۴۳ درصد در برابر ۵۵ درصد ایالت رودآیلند (با ۲۴ نماینده حزبی) دیگر برای ستاد کلینتون چندان مهم نخواهد بود.

در نتیجه این پیروزی‌های خیره کننده، کلینتون به مجموع ۱۶۴۰ نماینده (delegate) دست پیدا کرد و فاصله‌اش را با برنی سندرز به بیش از ۳۰۰ نماینده رساند.

در نتیجه در حالی که به نظر می‌رسید بعد از این پنج ایالت، رقابت نزدیک کلینتون و سندرز ادامه خواهد یافت، اما در عمل آرای بالای کلینتون موجب شد تا برخی از همین حالا، هیلاری کلینتون را پیروز دوفاکتوی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها بنامند.

البته کمپین کلینتون نیز به کلی از لحن مبارزه درون حزبی فاصله گرفته است و او عموما در سخنرانی‌ها، نه تنها از سندرز انتقادی جدی مطرح نمی‌کند، بلکه بیشتر در زمانی از او نام می‌برد که می‌خواهد از رقیبش تعریف یا تشکر بکند.

در عوض او در تمام سخنرانی‌ها، با شمشیری که از غلاف درآمده، بی‌وقفه به دونالد ترامپ و حتی تد کروز حمله می‌کند. به بیان دیگر او کاملا برای انتخابات نهایی آماده شده است.

همزمان یکی از سوپرپک‌های حامی کلینتون که تاکنون وارد رقابت نشده بود نیز اعلام کرد از اینجا، به نفع او و علیه رقبای جمهوریخواهش وارد مبارزه خواهد شد.

حزب جمهوریخواه

در میان جمهوریخواهان نیز، مهمترین شگفتی این روز، نه پیروزی ترامپ بلکه ابعاد پیروزی ترامپ بود.

در این حزب که یکی از خبرسازترین و متفاوت‌ترین انتخابات درون حزبی دهه‌های اخیر در جریان است، دو روز مانده به انتخابات روز سه‌شنبه، تد کروز و جان کیسیک اعلام کردند که علیه ترامپ با هم متحد شده‌اند.

این ائتلاف در واقع اجرای عاقلانه نقشه‌ای بود که بیشتر از یکماه پیش، میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد کرد؛ اینکه در ایالتهای «همه برای برنده – winner take all»، جمهوریخواهان تنها به یکی از رقبای ترامپ رای بدهند تا آرا تقسیم نشود و ترامپ نتواند به هیچ یک از نمایندگان حزبی دست پیدا کند.

بر اساس نقشه این ائتلاف ضد ترامپ قرار شد که در ایالت ایندیانا که چنین مقرراتی دارد، جان کیسیک به نفع کروز عقب بکشد و در عوض در ایالت‌های اورگان و نیومکزیکو، کروز میدان را به کیسیک واگذارد تا ترامپ ضربه بخورد. البته نه اورگان و نه نیومکزیکو مقررات «همه برای برنده» ندارند.

بیشتر بخوانید: جمهوریخواهان چطور می‌خواهند جلوی ترامپ را بگیرند؟

یکی از تاثیرات فوری این ائتلاف، تندتر شدن لحن دونالد ترامپ علیه مخالفانش بود. او که ظاهرا به سران حزب جمهوریخواه وعده داده بود که از این به بعد عاقلانه‌تر رفتار کند، دوباره به همان نامزد غیرمتعارف قبل از نیویورک تبدیل شد و در سخنرانی‌هاش، تد کروز را «کروز چاخان» نامید و گفت که غذا خوردن جان کیسیک، حال آدم را به هم می‌زند.

او همچنین باز به سازوکار انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان حمله کرد و گفت که این سیستم فاسد و پر از تقلب است.

و بعد از همه این حملات تند و تیز، نه تنها ذره‌ای از اقبال جمهوریخواهان عادی نسبت به او کم نشد، بلکه او موفق شد با فالصه قابل توجهی در هر پنج ایالت شرقی، آرای مردم را به دست بیاورد و ضربه بسیار سهمگینی به ائتلاف «ضد ترامپ» وارد کند.

او در این پنج ایالت بین ۵۴ تا ۶۴ درصد آرا را به دست آورد و با ۱۰۵ نماینده حزبی (delegate) که به نام خودش سند زد، احتمال موفقیت پروژه ضد ترامپ را از همیشه کمتر کرد. در اردوگاه رقبای این میلیاردر نیویورکی، تد کروز یک نماینده و جان کیسیک پنج نماینده حزبی به دست آوردند!

با این حال برخلاف حزب دموکرات که کمابیش تکلیفش روشن شده، در حزب جمهوریخواه تا آخرین روز این احتمال وجود دارد که ترامپ نتواند به حداقل آرای مورد نیاز برای نامزدی این حزب دست پیدا کند و توسط سران حزب کنار گذاشته شود.

مهمترین بخش مبارزه با ترامپ در حزب جمهویخواه در روز سه‌شنبه هفته آینده در ایالت ایندیانا رقم خواهد خورد که ۵۷ نماینده دارد و این ۵۷ نماینده به نفر اول انتخابات اختصاص خواهد یافت. در این ایالت، دونالد ترامپ بخت مهمی برای پیروزی بود اما با متحد شدن کروز و کیسیک، احتمال پیروزی تد کروز از هر زمان دیگری بیشتر شده است. به همین دلیل این ایالت آزمایش مهمی برای کمپین ضد ترامپ خواهد بود.

---------------------------------------------

کیوان حسینی را می‌توانید در تلگرام در این کانال دنبال کنید: telegram.me/kayvanhosseini1

همچنین در توییتر نیز می‌توانید نوشته‌های او را در شناسه @Kayvan_Hosseini دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG