لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

اردوی پر ماجرای تیم ملی فوتبال ایران در ژوهانسبورگ


کارلوس کی‌روش
کارلوس کی‌روش
تیم ملی فوتبال ایران که قرار بود نخستین اردوی خود برای جام جهانی را با حضور ۲۸ بازیکن در آفریقای جنوبی برپا کند، تا آستانه لغو برنامه پیش رفت و سرانجام نیز فقط ۱۱ بازیکن سوار هواپیما شدند.

سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، محمدرضا خلعتبری، مهرداد پولادی، رضا حقیقی، پیام صادقیان و محسن مسلمان از پرسپولیس، احمد آل نعمه و رضا نوروزی از نفت همراه با قاسم حدادی‌فر و محمدرضا خانزاده از ذوب آهن بازیکنان فوق هستند که حتی یک دروازه‌بان هم بین آنها حضور ندارد.

برنامه این اردو از قبل مشخص بود. کی‌روش هم در آن مقطع با برشمردن ضرورت برپایی اردوی فشرده بدنسازی اعلام کرد اگر شما در جام جهانی خواهان تحقق «ماموریت غیرممکن» هستید، چاره‌ای ندارید جز اینکه با تمام قوا روی این مسابقات تمرکز کنید. در غیر این صورت اگر امکان هماهنگی را نداریم، از همین حالا بهتر است اردو را لغو کنیم.

باشگاه‌های فولاد و تراکتورسازی از‌‌ همان ابتدا اعلام کردند تحت هر شرایطی بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی خواهند گذاشت و توجهی به موقعیت تیم خود در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند کرد. استقلال و سپاهان مخالفت کردند اما رسماً هم نگفتند که چند ساعت مانده به پرواز، قصد جلوگیری از اعزام بازیکنان را خواهند داشت.

ملی‌پوشان فولاد و تراکتورسازی طبق توافق قبلی، خود را به محل اردو معرفی کردند اما وقتی سرمربی تیم ملی دید سایرین نیامده‌اند، آنها را هم مرخص کرد تا عدالت بین هر چهار تیم رعایت شود و همگی تیم‌های خود را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کنند. تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که وزارت ورزش با صدور بخشنامه، همکاری بی‌قید و شرط با تیم ملی را برای باشگاه‌ها الزامی دانسته بود.

هیات مدیره و مدیرعامل استقلال که حکم خود را وزارت ورزش دریافت کرده‌اند، بخشنامه را نادیده گرفته و ملی‌پوشان خود را به عربستان بردند.

حال مشخص نیست که آیا بازیکنان چهار باشگاه ایران در لیگ قهرمانان آسیا، بلافاصله پس از دیدارهای سه‌شنبه و چهارشنبه، به اردوی ژوهانسبورگ ملحق خواهند شد یا با صلاحدید باشگاه‌شان باید صبر کنند تا بازی هفته بعد هم برگزار شود و سپس به ۱۱ نفر حاضر در اردو بپیوندند!

اردوی آفریقای جنوبی سه‌ هفته‌ای است و اگر قرار باشد بازیکنان بعد از مرحله گروهی لیگ قهرمانان راهی اردو شوند، فقط به روزهای آخر می‌رسند. طبعاً بدون حضور دروازه‌بان، چهار بازی‌ تدارکاتی در نظر گرفته شده نیز لغو خواهد شد. اصولاً حضور بازیکنانی که فشار سنگین لیگ بر‌تر و بلافاصله لیگ قهرمانان را تحمل کرده‌اند، در کوران تمرین‌های بدنسازی اردوی آفریقای جنوبی نمی‌تواند سودمند باشد و در آن صورت احتمال مصدومیت نیز وجود خواهد داشت.

در چنین شرایطی مسئولان فدراسیون فوتبال هم در تهران نیستند. علی کفاشیان و مهدی محمدنبی برای شرکت در اجلاس کنفدراسیون آسیا به مالزی رفته‌اند و کارلوس کی‌روش بدون حضور آنها باید برای اعزام ناقص یا لغو اردو تصمیم می‌گرفت.

کی‌روش قبل از عزیمت گفت: ‌می‌خواهم به فتح‌الله‌زاده گوشزد کنم که اگر می‌خواهد به کشورش یا بازیکنانش یا هر فرد دیگری توهین کند به خودش مربوط است، اما به خاطر سمتی که دارد به هیچ عنوان اجازه سوءاستفاده از موقعیتش و توهین به من را ندارد.

سرمربی تیم ملی گفت: باشگاه استقلال مسلماً باشگاه بزرگی است و شخصاً برای این باشگاه احترام خاصی قائل هستم، اما این دلیل کافی نیست که پس حتماً فتح‌الله‌زاده هم مدیرعامل خوب یا بزرگی باشد.

کی‌روش درباره سفر نبی سرپرست تیم ملی به مالزی گفته: «ای کاش می‌توانستم من هم در چنین موقعیتی به چنین سفری بروم!»

پیش از این هادی آیت‌اللهی نایب رئیس فدراسیون با بیان اینکه اگر باشگاه‌هایی برای اعزام بازیکنانشان همکاری نکنند با آیین‌نامه‌ انضباطی فیفا مواجه‌ می‌شوند، گفته بود: «زمان‌بندی اردوی آفریقای جنوبی و لزوم حضور تمام ملی‌پوشان در این اردو مصوبه ستاد جام جهانی است و در قالب بخشنامه‌ای صریح به سازمان لیگ و باشگاه‌ها اعلام شده.»

در آن بخشنامه تاکید شده بود با توجه به اینکه اولویت با تیم ملی است و بیش از ۷۰ میلیون ایرانی پشت سر این تیم هستند، اگر باشگاه‌ها در این زمینه همکاری نکنند، مطابق با آیین‌نامه انضباطی فیفا با آنها برخورد خواهد شد. طبق نکات مندرج در آن بخشنامه ۳-۰ شدن نتایج بازی‌ها و محرومیت از نقل و انتقالات، جریمه تیم‌هایی بود که به تیم ملی بازیکن نمی‌دهند.

نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال با صراحت گفته بود: «هر باشگاهی بازیکن خود را در اختیار تیم ملی نگذارد، کلیه نتایجی که در طول فصل با حضور آن بازیکن داشته با نتیجه سه بر صفر به سود حریفانش ثبت خواهد شد. ضمن اینکه در فصل نقل و انتقالات نمی‌توانند بازیکن جدیدی جذب کنند.»

اما در عمل مشخص شد که تهدیدات و بخشنامه‌های فدراسیون کاری از پیش نمی‌برد. برنامه‌ریزی دقیق سرمربی تیم ملی که از چند ماه قبل مشخص شده بود، شروعی ناقص داشت. ادامه‌اش نیز مبهم است و چه بسا پایانش هم زود‌تر از سه‌ هفته‌ای باشد که مطابق انتظار و برنامه‌های کارلوس کی‌روش بود.
XS
SM
MD
LG