لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

قاچاق مواد غذایی در چین؛ کشف گوشت‌های یخ‌زده چهل سال پیش


در تازه‌ترین مورد جنجالی مربوط به قاچاق مواد غذایی در چین مأموران دولتی یک محموله ۸۰۰ تنی گوشت‌های یخ زده را ضبط کرده‌اند که تاریخ تولید بخشی از آن مربوط دهه هفتاد میلادی است.

شین‌هوا، خبرگزاری دولتی چین روز سه شنبه گزارش داد که از قرار معلوم این محموله گوشت روز اول ژوئن در مسیر انتقال و توزیع در مغازه و رستورانهای ایالت هونان کشف و ضبط شده است و ارزش تجاری آن حدود ۱٫۶ میلیون دلار بوده است.

شبکه خبری سی ان ان می‌نویسد که قسمتی از این گوشت‌ها کاملاً پوسیده بوده و بخش دیگری از آن نیز مهر و موم‌هایی داشت که مربوط به سال‌های «انقلاب فرهنگی چین» در دهه هفتاد میلادی است.

یک مقام ایالت هونان به خبرگزاری‌های چین گفت: «این گوشت‌ها در چند کانتینر بودند و بوی شدیدی می‌دادند. وقتی که در کانتینر را باز کردم نزدیک بود حالت تهوع به من دست بدهد.»

مقامات اداره گمرک این ایالت در تماسی با سی ان ان اخبار منتشر شده در رسانه‌های محلی را تأیید کرده ولی حاضر نشدند اطلاعات بیشتری بدهند.

با افزودن این مورد اخیر از قاچاق گوشت‌های فاسد، مأموران دولت چین در ماه جاری در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت یخ زده و قاچاق به ارزش تجاری ۵۰۰ میلیون دلار را در ۱۴ ایالت کشف کرده و ۲۱ گروه قاچاقچی را دستگیر کرده‌اند.

یک مقام محلی به خبرگزاری‌های چینی گفته است برای مشتریان تشخیص فاسد بودن گوشت یخ زده قبل از ذوب شدن یخ این فراورده‌ها دشوار است و قاچاقچیان از همین موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

یک مقام اداره گمرک چین نیز به یکی از روزنامه‌های انگلیسی زبان چاپ پکن گفت: «محموله‌های گوشت قاچاق معمولاً بازرسی نمی‌شوند و ممکن است حاوی انواع ویروس‌های خطرناکی باشند که بیماری‌های شدیدی به وجود می‌آورند. قاچاقچیان برای صرفه جویی به جای خودروهای مجهز به یخچال از خودروهای معمولی استفاده می‌کنند و در مسیر انتقال یخ گوشت‌ها ممکن است آب شود.»

به گزارش رسانه‌های چین، قاچاقچیان بخشی این فراورده‌های گوشتی را از خارج خریداری کرده و از مسیر هنگ کنگ و ویتنام آن را به چین منتقل می‌کنند.

روزنامه گاردین نیز به نقل از مقامات محلی در جنوب چین می‌نویسد که مهر و موم برخی از بسته‌های گوشت ضبط شده مربوط به دوران حکومت مائوتسه تونگ بوده که در سال ۱۹۷۶ درگذشت؛ بنابراین می‌توان گفت این فراورده‌ها مربوط به چهل و چند سال پیش بوده‌اند.

بخشی از محموله‌های گوشت قاچاق از طریق ویتنام وارد چین می‌شود و به همین خاطر ایالت‌های جنوبی چین مثل گوانگ ژی در مرز با ویتنام به منطقه فعالیت قاچاقچیان بدل شده است.

روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های چینی تاکنون در مورد منبع اصلی فراورده‌های گوشتی قاچاقی که اخیراً ضبط شده اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند. وب سایت اداره گمرک چین نیز هنور این مورد مشخص را به فهرست کالاهای قاچاقی که توسط این نهاد کشف و ضبط شده‌اند، نیافزوده است.

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که سلامت و ایمنی مواد غذایی در چین یک نگرانی جدی است. استانداردها و سیستم نظارت بر بهداشت تغذیه در این کشور بسیار ضعیف است و مواردی مثل کشف این محموله گوشت فاسد یک موضوع تقریباً همیشگی است.

بزرگترین رسوایی مربوط به سلامت مواد غذایی در سال ۲۰۰۸ در چین روی داد. در تحقیقات مربوط به آن ماجرا مشخص شد که ماده شیمیایی ملامین به شکل غیرقانونی به فراورده‌های لبنیاتی (لبنی) افزوده شده و در نتیجه آن حداقل ۶ نوزاد جان خود را از دست داده و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بیمار شدند.

XS
SM
MD
LG