لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

وخامت وضعیت انسانی در فلوجه و کمبود شدید آب و غذا


شورای پناهجویان نروژ می‌گوید که در ۹ روز گذشته که حملات به فلوجه شدت گرفته، تنها یک خانواده موفق به ترک این شهر شده‌اند
شورای پناهجویان نروژ می‌گوید که در ۹ روز گذشته که حملات به فلوجه شدت گرفته، تنها یک خانواده موفق به ترک این شهر شده‌اند

شورای پناهجویان نروژ می‌گوید که وضعیت انسانی در شهر فلوجه با شدت گرفتن حملات به این شهر برای بازپس‌گیری آن از گروه حکومت اسلامی (داعش) به سرعت رو به وخامت گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، تعدادی از پناهجویانی که از روستاهای اطراف فلوجه گریخته‌اند، به شورای پناه‌جویان نروژ گفته‌اند که شهر فلوجه از سه جهت مورد حمله واقع شده و به همین خاطر مسیرهای امنی که شهروندان بتوانند از طریق آن‌ها از شهر خارج شوند، به حداقل رسیده است.

این سازمان می‌گوید که از روز اول خردادماه که حملات برای بازپس‌گیری فلوجه آغاز شده، قریب به پنجاه هزار غیرنظامی در شهر اسیر شده‌اند و در ماه‌های اخیر تنها ۵۵۴ خانواده توانسته‌اند از این شهر گریخته و خود را به مناطق اطراف فلوجه برسانند.

یان اگلاند، مدیر شورای پناهندگان نروژ که مسئولیت حمل و نقل کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل را نیز برعهده دارد، هشدار داده است که در شهر فلوجه "فاجعه‌ای انسانی" در حال وقوع است.

به گفته‌ی وی، از آن‌جایی که فلوجه ماه‌ها تحت محاصره بوده، غیرنظامیان اسیر شده در این شهر به آب آشامیدنی، مواد خوراکی و دارو دسترسی ندارند.

نصر مفلاحی، مدیر شعبه‌ای از این موسسه در عراق، می‌گوید که اخبار وحشتناکی از شهر فلوجه به گوش می‌رسد.

این موسسه بشردوستانه می‌گوید که غیرنظامیان فلوجه در جنگ میان نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان داعش اسیر شده‌اند و هیچ راه فراری ندارند. طی ۹ روز گذشته که حملات شدن گرفته است تنها یک خانواده توانسته از فلوجه خارج شود.

شبکه خبری الجزیره نیز روز گذشته، دهم خرداد، به نقل از ساکنان شهر خبر داده بود که هزاران غیرنظامی در شهر فلوجه "از شدت گرسنگی در حال مرگ‌اند." یکی از ساکنان فلوجه به این شبکه خبری گفته بود که آن‌ها مجبورند به نوزادان خود شیر گاو بدهند، چرا که مادران این نوزادان از شدت گرسنگی توان شیردهی به نوزادان خود را ندارند.

پیش‌تر نیز ساکنان شهر فلوجه گفته بودند که اعضای گروه خلافت اسلامی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند تا به این ترتیب راه پیش‌روی نیروهای عراقی را مسدود کنند.

شهر فلوجه در استان سنی‌نشین انبار، نخستین شهری بود که در زمستان سال ۱۳۹۳ در عراق به دست اعضای گروه حکومت اسلامی افتاد. فلوجه پس از موصل دومین شهر بزرگ عراق بود که به تصرف این گروه شبه‌نظامی درمی‌آمد.

ارتش عراق از ابتدای ماه جاری، عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی شهر آغاز کرده است که نیروهای هوائی ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا و همچنین نیروهای زمینی شیعه آن‌ها را همراهی می‌کنند.

در حالی که خبرگزاری‌ها از پیش‌روی نیروهای نظامی در فلوجه خبر داده‌اند، خبرگزاری فرانسه می‌گوید که نیروهای عراقی با مقاومت بالای نیروهای خلافت اسلامی در بازپس‌گیری فلوجه مواجه خواهند شد و پیش‌روی‌شان مرگ‌بار خواهد بود. علی‌رغم آن‌که گفته می‌شود، فرماندهان ارشد داعش و رهبران خارجی این گروه، فلوجه را ترک کرده‌اند، اما همچنان به گفته خبرگزاری فرانسه، بازپس گیری فلوجه آسان نخواهد بود.

خبری که نگرانی گروه‌های حقوق‌بشری را از وضعیت انسانی در این شهر افزایش خواهد داد.

به گفته شورای پناهجویان نروژ، وضعیت انسانی در عراق وخیم است و قریب به ده میلیون نفر در این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه‌اند و نزدیک ۳.۴ میلیون تن در این سرزمین آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG