لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

سام اسمیت، ستاره جشنواره گرمی امسال


سام اسمیت، هنرمند بریتانیایی
سام اسمیت، هنرمند بریتانیایی

پنجاه و هفتمین دوره جایزه گرمی که از آن به عنوان «اسکار موسیقی» یاد می‌شود، یکشنبه شب نوزدهم بهمن ماه در «استيپلس سنتر» لس‌آنجلس برگزار شد و رقابت امسال هنرمندان جهان در ۸۳ بخش گوناگون به پایان رسید. هنرمند بریتانیایی سام اسمیت لقب بهترین چهره تازه را به خود اختصاص داد.

بردیا افشین، سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳: ۵۷مین دوره جوایز گرمی
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:27 0:00
لینک مستقیم

موفق‌ترین هنرمند گرمی: سام اسمیت

سام اسميت و جيمی نيپس تکنيسين صدا هنگام دريافت جايزه بهترين ترانه سال: با من بمان
سام اسميت و جيمی نيپس تکنيسين صدا هنگام دريافت جايزه بهترين ترانه سال: با من بمان

خواننده و آهنگساز ۲۲ ساله سام اسمیت که در شش بخش نامزد دریافت گرمی بود، هنگام دریافت جایزه خود به عنوان بهترین هنرمند تازه با هیجان گفت: «آه خدا! حالا باید به خودم فشار بیاورم و چیزی بگویم، بدون اینکه گریه‌ام بگیرد. ممنونم!»

او اولین هنرمند صاحب این جایزه است که در انظار عموم از همجنسگرایی خود پرده برداشته و ترانه‌ای هم در حمایت از ازدواج رسمی زوج‌های همجنس خوانده است.

این هنرمند بریتانیایی که امسال با تک‌آهنگ خود «با من بمان» در بریتانیا به صدر جدول پرفروش‌ترین‌ها صعود کرده در شش بخش جایزه گرمی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت در چهار بخش یعنی بهترین هنرمند تازه‌کار، بهترین ضبط سال، بهترین ترانه سال و بهترین آلبوم آواز به موفقیت دست یافت.

شاد و مست عشق

دو هنرمند آمریکایی فرل ویلیامز و بیانسه نیز هرکدام شش بار نامزد جایزه گرمی شده بودند. ویلیامز با ترانه معروف «شاد» (Happy) جوایز بهترین تک‌خوانی موسیقی پاپ و بهترین نماهنگ را به دست آورد و افزون بر آن با آلبوم «دختر» صاحب جایزه «بهترین آلبوم معاصر شهری» شد.

بیانسه
بیانسه

بیانسه با همسر خود رپ‌خوان مشهور جی-زی ترانه «مست عشق» را اجرا کرده بود که برنده بخش بهترین ترانه سبک ریتم و بلوز و بهترین اجرای ریتم و بلوز شد و با آلبوم همنام خود، جایزه فنی بهترین صدای فراگیر (سوراند ساوند) را از آن خود کرد.

کانیه وست و جنجالی دیگر

رپ‌خوان مشهور دیگر کانیه وست با واکنش خود به دریافت جایزه بهترین آلبوم سال خبرساز شد. او هنگامی که خواننده و آهنگساز آمریکایی سبک راک «بِک» روی صحنه بود، به صحنه هجوم برد، به سوی بک رفت و حرکتی کرد که انگار می‌خواهد میکروفون را از دست او بگیرد و بعد دستش را پس کشید. بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های خبری این حرکت را نوعی شوخی تلقی کردند، یادآور کاری که وست شش سال پیش در همین مراسم با تیلور سویفت کرده و مراسم اهدای جایزه به او را قطع و به آن اعتراض کرده بود.

کانيه وست روی صحنه اعتراض خود را فرو خورد
کانيه وست روی صحنه اعتراض خود را فرو خورد

اما او در مصاحبه‌ای با ای! آنلاین پس از مراسم تأکید کرد که قصدش شوخی نبوده و بک باید جایزه خود را به بیانسه می‌داد. او گفت: «اگر گرمی می‌خواهد هنرمندان واقعی بازگردند، باید بازی با ما را بس کنند. ما با آنها دیگر بازی نخواهیم کرد.»

حدود ده سال است که سبک هیپ هاپ موفق نشده جایزه بهترین آلبوم را به خود اختصاص بدهد. از سوی دیگر بعضی ناظران معتقدند مهم‌ترین علت دادن جایزه بهترین آلبوم سال به بک این بوده است که آلبوم او «فاز صبح» تنها اثر راک در این بخش بود.

سال گذشته کانیه وست درباره جایزه گرمی گفته بود: «من ۳۶ ساله هستم و ۲۱ گرمی دارم. این بیشترین تعداد گرمی هنرمندی ۳۶ ساله است. از این ۲۱ گرمی، هیچکدام را در رقابت با هنرمندی سفیدپوست برنده نشده‌ام.»

بک در واکنش به حضور کانیه وست روی صحنه به مجله یو اس ویکلی گفته است: «من فقط هیجان‌زده شدم که او (وست) بالا آمد. او سزاوار است که روی صحنه باشد، به اندازه هر کس دیگری.» بک به این پرسش که آیا به نظرش آلبوم بیانسه باید برنده می‌شد پاسخ داد: «مسلماً! من گمان می‌کردم که او برنده می‌شود. هر چه باشد، او بیانسه است!»

فرای موسیقی جريان اصلی​ غرب

هنرمند هندی ریکی کِج با آلبوم «بادهای سمساره» جایزه بخش عصر نو (نیو ایج) را از آن خود کرد. این چهاردهمین آلبوم استودیویی آهنگساز ۳۳ ساله هندی است که امسال با کسانی چون کیتارو و پاول آویرینوس (Avgerinos) رقابت می‌کرد.

نیلا واسوانی
نیلا واسوانی

آلبوم «من ملاله هستم: چگونه دختری برای آموزش به پا خاست و جهان را تغییر داد» که به زندگی ملاله یوسف‌زی برنده جایزه صلح نوبل می‌پردازد، نسخه صوتی کتابی به همین نام با صدای نویسنده هندی-ایرلندی «نیلا واسوانی» است که به جایزه بهترین آلبوم کودکان دست یافت.

مقام بهترین آلبوم موسیقی ملل به «حوا» اثر آنژلیک کیدژو هنرمند آفریقایی-فرانسوی داده شد. او برای دستیابی به این جایزه آنوشکا شانکار دختر استاد معروف سیتار راوی شانکار را پشت سر گذاشت که هفتمین آلبوم استودیویی‌اش «نشانه‌هایی از تو» با حضور خواهر ناتنی او «نورا جونز» در این بخش نامزد بود. آنوشکا شانکار تا کنون سه بار نامزد دريافت گرمی بوده است.

لقب بهترين آلبوم رگه به مجموعه ترانه‌های زيگی مارلی پسر باب مارلی چهره اسطوره‌ای اين سبک تعلق گرفت و آلبوم «تانگوس» خواننده و هنرپیشه پانامایی روبن بلادس به عنوان بهترین آلبوم لاتین-پاپ شناخته شد.


چهره‌های قدیمی در گرمی

مراسم امسال با اجرای دو اثر گروه مشهور ای‌سی/دی‌سی آغاز شد، یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های گروه «جاده‌ای به جهنم» و اثری از جدیدترین آلبومش. پس از بیست سال دوری، کریس اسلید بار دیگر پشت درامز نشسته بود و در ماه‌های آينده ای‌سی/دی‌سی را در تور کنسرت‌ها همراهی خواهد کرد.

مدونا در حال اجرای «زندگی برای عشق»
مدونا در حال اجرای «زندگی برای عشق»

مدونا اثر تازه خود «زندگی برای عشق» را با لباسی الهام‌گرفته از ماتادورهای اسپانیایی و با همراهی گروهی رقصنده‌های مرد با ماسک گاو نر روی صحنه برد و تونی بنت هنرمند ۸۸ ساله آمریکایی که با همخوانی لیدی گاگا صاحب جایزه بهترین آلبوم آوازی پاپ سنتی شده بود، ترانه‌ «چیک تو چیک» را با او اجرا کرد.

آنی لنوکس خواننده و آهنگساز اسکاتلندی که رقیب بنت و لیدی گاگا در به دست آوردن جایزه این بخش بود، ترانه «تو را طلسم می‌کنم» را خواند و پاول مک‌کارتنی عضو سابق گروه بیتلز، ریانا و کانیه وست را در اجرای اثر مشترک اين سه هنرمند «چهارپنج‌ثانیه» همراهی کرد.

جرج هريسون
جرج هريسون

گروه اسطوره‌ای بی جیز که از سه برادر عضو آن تنها یکی همچنان در قید حیات است، جرج هریسون عضو بیتلز که ۱۳ سال پیش درگذشت، پیر بولِز رهبر ارکستر و آهنگساز فرانسوی، فلاکو خيمِنِز موسیقیدان تگزاسی و بادی گای گیتاریست و خواننده آمریکایی سبک بلوز به پاس یک عمر فعالیت هنری صاحب جایزه گرمی شدند.

XS
SM
MD
LG