لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

هیات بلندپایه آژانس روز شنبه به ایران می‌آید


 یوکیا آمانو
یوکیا آمانو
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تاييد کرد که در روزهای ۲۹ تا ۳۱ ژانويه (نهم تا یازدهم بهمن‌) يک هيات عالی‌رتبه از سوی اين نهاد برای مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ايران به تهران سفر خواهد کرد.

رياست اين هيات با هرمن ناکائرتس رئيس بازرسان و رافائل گروسی معاون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بيانيه‌ای گفت: «اين هيات با روحیه‌ای مثبت به ايران سفر خواهد کرد و ما اميدواريم که ايران نيز با يک چنين روحيه‌ای با ما همکاری کند.»

علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گفت‌وگويی با خبرگزاری فارس همين تاريخ را برای سفر مقامات آژانس اعلام کرده بود.

ايران گزارش ماه نوامبر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را که در آن گفته شده بود در گذشته یا حال ايران احتمالا فعاليت‌هایی مربوط به بمب اتمی داشته است را بی‌اساس خوانده و آنرا قويا رد کرده بود.

علی اصغر سلطانیه در مورد سفر ناکارتس و تیم همراهش به ایران گفته است: «اين اقدام ايران نشان دهنده شفافيت و همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژانس و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ايجاد جو سياسی عليه ايران است.»

از زمان انتشار آن گزارش دولت‌های غربی فشارهای خود را بر ايران افزايش داده‌اند. دولت آمريکا و اتحاديه اروپا نفت و بانک مرکزی ايران را تحريم کرده و کشورهای آسيایی نظير چين، ژاپن و کره جنوبی را تحت فشار قرار گرفته‌اند تا به اين تحريم‌ها بپيوندند.

ايران همواره نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای خود را تکذيب کرده و تاکيد می‌کند که هدف آن فقط تامين سوخت برای توليد انرژی هسته‌ای است.

اما کشورهای غربی به نيت ايران سوء ظن دارند و شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز با تصويب چهار قطعنامه تحريمی طی چند سال اخير از ايران خواسته است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG