لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

سفارت ایران در کابل: قصد توهین به مهاجران افغان در کار نبود


سفارت ایران در افغانستان نمایش داده شدن اتباع افغان در نمایشگاه نیروی انتظامی در شیراز «در فضای باز و پشت نرده» را تأیید و درعین حال اعلام کرد که «کسی داخل قفس قرار داده نشده» و «قصد توهین به آنان در کار نبوده است».

از سوی دیگر در حالی که که نیروی انتظامی اعلام کرده، این افراد به دلیل «جرم‌هایی» چون «سرقت» و «توزیع مواد مخدر» دستگیر شده‌اند، سفارت ایران در افغانستان خبر داد که اتهام آنان «ورود و اقامت غیرقانونی» در ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سفارت ایران در کابل شامگاه شنبه ۲۰ شهریور، تصاویر منتشر شده از نمایشگاه نیروی انتظامی در شیراز را «گزینشی» و واکنش وزارت امور مهاجرین افغانستان را «شتاب زده» خواند.

به گفته این سفارتخانه، «افراد دستگیرشده توسط نیروی انتظامی در فضای باز و پشت نرده نگه داشته شده‌اند و به هیچ عنوان کسی داخل قفس قرار داده نشده و به هیچ وجه نیز قصد و نیت مبنی بر توهین به آنان در کار نبوده است».

سفارت ایران در افغانستان اعلام کرد که این افراد به دلیل «اقدام به ورود و اقامت غیرقانونی» در ایران دستگیر شده بودند.

این سفارتخانه همچنین مدعی شد که برخورد انجام شده با این اتباع افغان «به هیچ عنوان خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و توافقنامه‌های دوجانبه در خصوص حقوق مهاجران و پناهندگان نبوده است».

حفیظ احمد میاخیل، سخنگوی وزارت امور مهاجرین افغانستان روز شنبه، ۲۰ شهریورماه، در گفت‌وگو با رادیو فردا «نمایش» مهاجران غیرقانونی افغان «در قفس» در شهر شیراز را تقبیح و محکوم کرده بود.

تعدادی از فعالان جامعه مدنی افغانستان نیز با تجمع در مقابل کنسولگری ایران در هرات به این اقدام نیروی انتظامی اعتراض کردند.

این اقدام نیروی انتظامی اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس ایران، چند شخصیت سیاسی و اجتماعی و کاربران فضای مجازی ایرانی را به دنبال داشت.

در واکنش به اعتراض‌ها، مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی اعلام کرد که در روزهای گذشته ۲۷۵ نفر از «سارقان مسلح، متجاوزان به عنف، اراذل و اوباش، توزیع‌کنندگان مواد مخدر و قاچاقچیان کالا» دستگیر شدند.

این نیرو تأکید کرد که «در میان افراد دستگیرشده تعداد معدودی نیز از اتباع خارجی حضور داشتند که ... همچون دیگر متهمان با آنان برخورد شده و شایعات منتشر شده در این خصوص از اساس کذب است».

نیروی انتظامی روز سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه، نمایشگاهی را از «مکشوفات کلانتری‌های شیراز در ۴۸ ساعت گذشته» برگزار کرد که بخشی از کالاهای ضبط شده توسط این نیرو از جمله مواد مخدر، مشروبات الکلی و فیلم‌های «غیرمجاز» را نشان می‌داد.

در همین نمایشگاه تعدادی از اتباع افغان نیز که به دلیل نداشتن اجازه اقامت در ایران دستگیر شده بودند، در حالی که چشمانشان با پارچه‌ای سفید پوشانده شده و حصاری فلزی دورشان کشیده بودند، به نمایش گذاشته شده بود.

در همان روز ناصر کشاورز، معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی استان فارس، اعلام کرده بود که طی یک عملیات دو روزه ۲۷۷ نفر از «اتباع بیگانه غیرمجاز» در این استان بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG