لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

رئیس بنیاد شهید: دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای اعطای تابعیت ایرانی به «مدافعان حرم»


به گفته رئیس بنیاد شهید، آیت الله خامنه‌ای عنوان کرده که اگر این نیروها به افغانستان بازگردند و طالبان مطلع شوند که «اين‌ها براي جنگ به سوريه رفته‌اند، همگی را قتل‌عام می‌كنند».
به گفته رئیس بنیاد شهید، آیت الله خامنه‌ای عنوان کرده که اگر این نیروها به افغانستان بازگردند و طالبان مطلع شوند که «اين‌ها براي جنگ به سوريه رفته‌اند، همگی را قتل‌عام می‌كنند».

یک هفته پس از انتشار گزارش‌ها درباره موافقت شورای عالی امنیت ملی با اعطای تابعیت ایرانی به اتباع خارجی «مدافع حرم» رئیس بنیاد شهید نیز خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی دستور داده به این افراد تابعیت ایرانی داده شود.

محمد علی شهیدی در مصاحبه با شماره روز یکشنبه ۲۲ اسفند روزنامه جوان گفت که رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای از او خواسته که موضوع اعطای تابعيت ایرانی به نیروهای لشکر «فاطمیون» را پیگیری کند.

«لشکر فاطمیون» متشکل از افراد نظامی افغان و «لشگرهای زینبیون» متشکل از افراد نظامی پاکستانی مقیم ایران در سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد می‌جنگند.

به گفته آقای شهیدی، آیت الله خامنه‌ای در این جلسه گفته است که اگر این نیروها به افغانستان بازگردند و نیروهای گروه طالبان مطلع شوند که «اين‌ها براي جنگ به سوريه رفته‌اند، همگی را قتل‌عام می‌كنند».

براساس این گزارش رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که «حفاظت از اين خانواده‌ها به دوش ماست، به همين دليل حتماً برايشان تابعيت درست كنيد و حتماً آنها را زير پوشش بنياد شهيد بگيريد».

ایران و روسیه حامیان اصلی حکومت اسد در جنگ داخلی سوریه هستند.

پیشتر مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما،رئیس چمهور پیشین آمریکا، حکومت اسد، روسیه و ایران را مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب دانستند.

عابدین عابدی‌مقدم، مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان‌رضوی، نیز روز دوشنبه ۱۶ اسفند خبر داده بود که شورای عالی امنیت ملی با پیشنهاد احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این استان، مبنی بر اعطاء تابعیت به «خانواده درجه یک اتباع خارجی مدافع حرم» موافقت کرده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سخنان مدیرکل بنیاد شهید استان خراسان‌ رضوی را «غیر دقیق» خواند و آن را «تایید» نکرد.

بر اساس این اطلاعیه، «مرجع» هر خبری درباره مصوبات و جلسات شورای عالی امنیت ملی «صرفا» دبیرخانه این شورا است. این دبیرخانه در عین حال این سخنان را تکذیب نکرده بود.

پیش از این نیز حسینعلی امیری، سخنگوی وقت وزارت کشور، درباره مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی برای اعطای تابعیت ایرانی به خانواده‌های افراد غیر ایرانی کشته شده در درگیری‌های داخلی سوریه، سخن گفته بود.

وی پنجم مهر ۹۴ در جلسه علنی مجلس اعلام کرده بود که نیازی به تصویب طرح «اعطای تابعیت به فرزندان شهدای غیرایرانی» نیست.

به گفته آقای امیری، «بنیاد شهید در چارچوب مصوبات و مقررات کشور از جمله مقرراتی که شورای عالی امنیت ملی تصویب شده مشکلات عزیزانی را که در راستای اهدافی که انقلاب اسلامی خدماتی را انجام می‌دهند، حل می‌کند».

سخنگوی وقت وزارت کشور خبر داده بود که در این باره بیش از ۲۳۰ پرونده در این وزارتخانه وجود دارد.

مقامات تهران آمار دقیقی از تعداد نیروهای افغان کشته شده در سوریه ارائه نکرده‌اند. با این حال در برخی از مراسم‌های برگزار شده برای این نیروها، تعداد آنان بیش از ۴۰۰ نفر اعلام شده است.

جواد هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، ۲۶ آبان امسال در دیدار با خانواده‌های «شهدای مدافع حرم از تیپ‌های فاطمیون و زینبیون» گفته بود که در حال حاضر ۲۳۵ نفر از کشته‌شدگان جنگ سوریه در این شهر مدفون هستند.

پیش از این روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی این گزارش و گزارش‌های مشابه را تکذیب کرده‌اند.

رئیس بنیاد شهید در بخش دیگری از سخنان خود گفت که در سال گذشته دو هزار نیروی «مدافع حرم» کشته شده‌اند و به طور متوسط ۱۰ هزار نفر از اعضای خانواده آنان «تحت پوشش» خدمات بنیاد شهید قرار گرفته‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی عبارت «شهدای مدافع حرم» را برای نیروهای نظامی ایران، یا نیروهای افغان و پاکستانی به کار می‌برند که در سوریه و عراق، در درگیری با گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد و یا گروه‌هایی چون داعش کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG