لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

وزیر ارشاد: دلایل قوه قضاییه برای لغو کنسرت‌ها واهی است


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید که قوه قضاییه با لغو کنسرت‌ها برای خود هزینه درست می‌کند.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید که قوه قضاییه با لغو کنسرت‌ها برای خود هزینه درست می‌کند.

در ادامه اعتراض‌های مقامات دولت حسن روحانی به لغو کنسرتها در استان خراسان رضوی، وزیر کشور به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت و وزیر ارشاد دلایل اعلام شده از سوی مقامات قضایی برای لغو کنسرتها را «واهی» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، اعلام کرد که نامه وزیر کشور دربارهٔ لغو کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی روز یکشنبه، ۱۷ مرداد، به رئیس قوه قضائیه ارسال شده است.

به گفته آقای سامانی، وزیر کشور با هدف «صیانت» از «حاکمیت قانون» به این موضوع ورود کرده تا قوه قضاییه «نگاه حقوقی» خود را به مسئله برگزاری کنسرت‌ها در خراسان رضوی اعلام کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز شنبه اعلام کرده بود که قصد دارد نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه بنویسد تا «یک روش» و «وحدت رویه» در سراسر کشور دربارهٔ برگزاری کنسرتها اجرا شود.

وی تأکید کرده بود که متولی صدور مجوز قانونی و تشخیص محتوای کنسرت‌ها وزارت ارشاد است و «کسی نمی‌تواند در خصوص محتوای کنسرت‌ها به غیر از وزارت ارشاد نظر دهد.»

استان خراسان رضوی در ماه‌های گذشته به دلیل لغو متعدد و پی در پی کنسرت‌های موسیقی از جمله کنسرتهای شهرام ناظری، و کیهان کلهر خبرساز بوده و روز جمعه، ۱۵ مرداد، نیز کنسرت سالار عقیلی در سبزوار لغو شد.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۷ خرداد، در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در این استان را تأیید کرده بود.

از سویی غلامعلی صادقی، دادستان مشهد، اعلام کرده که با تصمیم دادگستری خراسان رضوی و تا زمان مشخص شدن «چارچوبی» برای برگزاری کنسرتها در شورای فرهنگ عمومی استان، هیچ کنسرتی در این استان برگزار نخواهد شد.

در سال‌های گذشته و پس از مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده کنونی ولی فقیه در خراسان رضوی، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای این استان لغو شده بود.

درهمین حال علی جنتی، وزیر ارشاد، روز یک شنبه گفت که کنسرتهای سالار عقیلی، شهرام ناظری و علیرضا قربانی در استان خراسان رضوی با دلایل «واهی» لغو شده و «قوه قضاییه با این کارها برای خود هزینه درست می‌کند.»

وی اضافه کرد: «می‌گویند مشهد شهر مقدسی است و شرایط خاص خود را دارد. بسیار خب، کنسرت‌ها آنجا برگزار نشود ولی چرا برای برگزاری کنسرت‌ها در شهرهای دیگر استان خراسان دخالت می‌کنند؟»

آقای جنتی با بیان اینکه برای حل این مشکل باید «به صورت جدی» با مقامات قضایی صحبت کنیم، افزود: «نمی‌شود یک استان خارج از قواعد کشور عمل کند. یک استان که جزیره جداگانه نیست.»

وزیر ارشاد روز ۱۶ خرداد نیز دخالت دادستان‌ها را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های این نهاد برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود. آقای جنتی پس از آن به نتیجه این نامه نگاری اشاره‌ای نکرده است.

XS
SM
MD
LG