لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

آتش در جنگل‌های مرزن‌آباد؛ «نیروی انسانی توان خاموش کردن آتش را ندارد»


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان چالوس خبر داد که آتش‌سوزی در ۱۲ هکتار از جنگل‌های مرزن آباد که از روز سه‌شنبه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا در روز جمعه، ۲۸ آبان، مهرداد خزایی اعلام کرد که نیروی انسانی «توان خاموش کردن آتش را ندارد» و به دلیل وزش باد هلیکوپتر آبپاش نیز برای خاموش کردن آتش اعزام نشده است.

وی گفت که این آتش‌سوزی از عصر سه‌شنبه به صورت پراکنده در جنگل «هَلیک» و در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریای آزاد رخ داده است.

به گفته آقای خزایی، به دلیل ارتفاع زیاد این جنگل‌ها نیروهای آتش‌نشانی برای رسیدن به محل آتش‌سوزی باید پنج ساعت پیاده‌روی کنند و «منطقه به قدری شیب‌دار و صخره‌ای است که برای حفظ جان افراد» نمی‌توان «هر کسی» را به محل آتش‌سوزی برد.

آقای خزایی دربارهٔ علت آتش‌سوزی نیز گفت که در چنین منطقه‌ای «هیچ دام و دامداری نمی‌تواند تردد کند و تنها احتمال، نقش شکارچیان در بروز این حریق است».

در آبان ماه تعدادی از جنگل‌های ایران آتش گرفته‌اند که از جمله آنها آتش‌سوزی در ارتفاعات پارک ملی بموی شیراز و جنگل‌های بویر احمد است.

در روزهای پایانی تیر ماه نیز در آتش‌سوزی ۶۲ هکتار از پارک ملی کرخه در استان خوزستان، سه هزار درخت، یک هزار و ۵۰۰ نهال از نوع «گز و پده» و هزار بوته سوخته بود.

همچنین در روزهای پایانی خرداد ماه آتش‌سوزی در ارتفاعات «پاسارگاد» استان فارس منجر به از بین رفتن حداقل سه هزار هکتار از پوشش گیاهی منطقه از جمله تعدادی از درختان با قدمت «۲۰۰ تا ۵۰۰ سال» شد.

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت از مراتع و جنگل‌ها، پیش از این گفته بود که سال گذشته ۱۸ هزار هکتار اراضی ایران در معرض حریق قرار گرفتند که کمتر از ۳۰ درصد آن در جنگل‌ها و مراتع بوده است.

با این حال خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، آمار متفاوتی را ارائه کرده و گفته است که سال گذشته بیش از ۴۴ هزار هکتار از جنگل‌های ایران آتش گرفته که این میزان در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

نبود هواپیما و هلی‌کوپتر آب‌پاش از جمله دلایل کندی در خاموش کردن آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG