لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

فرزند مهدی کروبی: پدرم از مسیر مذاکرات هسته‌ای خوشحال است


مهدی کروبی از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی است. فرزند آقای کروبی اعتقاد دارد که حسن روحانی نسبت به وضعیت پدر او و دیگر محصورین بی‌توجه است.
مهدی کروبی از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی است. فرزند آقای کروبی اعتقاد دارد که حسن روحانی نسبت به وضعیت پدر او و دیگر محصورین بی‌توجه است.

فرزند ارشد مهدی کروبی می‌گوید که پدر او از مسیری که دولت حسن روحانی در مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ پیش گرفته، خوشحال است. وی اما از سیاست‌های رئیس جمهور ایران در رابطه با حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده و گفته که آقای روحانی نسبت به محصورین بی‌توجه است.

حسین کروبی، روز یکشنبه، ۱۶ فروردین، در مصاحبه‌‌ای با وب سایت «انصاف نیوز» خبر داد که بعد از حدود چهار ماه ممنوع الملاقات بودن، روز اول فروردین ماه اجازه پیدا کرده است، «به همراه برادران و خانواده» و بدون حضور مامورین امنیتی، به مدت سه ساعت با پدرش ملاقات کند.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در مهر ماه ۹۳ خبر داده بود که حسین کروبی از ملاقات هفتگی با پدرش محروم است. مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از بهمن سال ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به ‌سر می‌‌برند. مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده و هم اکنون در منزل خود در حصر به سر می‌برد.

حسین کروبی در ادامه سخنان خود گفت: «تا حالا پدرم هیچ خواسته‌ ای از هیچ کس در مورد حصر نداشته است ولی من خودم متعجب هستم که چرا آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی امنیت تا این حد نسبت به محصورین بی‌‌توجه بوده است.»

وی اضافه کرد: «آیا بعد از گذشت دو سال از ریاست جمهوری حداقل نباید دیدار آن‌ها با خانواده‌ شان به صورت طبیعی صورت گیرد.»

فرزند مهدی کروبی با اشاره به حملهِ به گفته او «اوباش غیرخودسر» به علی مطهری در شهر شیراز و همچنین دستور حسن روحانی برای پیگیری این مساله گفت که انتظار می رود آقای روحانی از «حقوق اولیه‌ محصورین دفاع کند، نه اینکه شرایط حصر هیچ فرقی با دولت گذشته نکند.»

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته بود که دولت آینده می‌تواند یک «فضای غیرامنیتی» را به وجود بیاورد تا کسانی که در حصر هستند و همچنین کسانی که به دلیل اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ زندانی شده‌اند، آزاد شوند.

رئیس جمهوری ایران، روز ۱۶ آذر ۹۳، نیز در پاسخ به شعار دانشجویان در مراسم روز دانشجو برای رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بود که «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، هم پیش از این اعلام کرده بود که کابینه حسن روحانی در سکوت خبری رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی را دنبال می‌کند.

اما از سویی فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، گفته است: «ظاهرا حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست.»

با این حال «سحام نیوز»، وب سایت نزدیک به مهدی کروبی، روز شنبه ۱۱ بهمن۹۳ ، گزارش داد که به دستور حسن روحانی قرار است مساله رفع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در دستور کار جلسه آینده شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

این گزارش را بعد‌ها کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، تکذیب کرد.

فرزند ارشد مهدی کروبی همچنین گفت که پدرش «مانند اکثریت جامعه» از مسیری که دولت حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای پیش گرفته «بسیار خوشحال» است و برای دولتمردان و هیات مذاکره کننده آرزوی موفقیت دارد.

به گفته حسین کروبی، دولت حسن روحانی بر «سیاست‌های غلط دولت گذشته در تقابل با دنیا و تاراج ثروت کشوربا تدبیر خط بطلان کشیده» است.

حسین کروبی درباره وضعیت روحی و جسمی پدرش نیز گفت: «آقای کروبی در دوران حصر حتی زمانی که شرایط سکونتش بسیار بد بود حدودا روزی دو ساعت در داخل آپارتمان پیاده روی می‌کرد ولی بعد از عمل‌های پی در پی و درد شدید زانو، دیگر قادر به پیاده روی نیست ولی از لحاظ روحی بسیار خوب و قوی هست. »

وی درعین حال گفت که مهدی کروبی از درگذشت حسن کروبی، برادرش «خیلی متاثر» بوده است.

حسن کروبی، برادر مهدی کروبی، در اسفند ماه ۹۳ درگذشت. علاوه بر این سه خواهر آقایکروبی نیز در دوره حبس خانگی او درگذشته‌اند.

XS
SM
MD
LG