لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

خبرهای موسیقی‌ ایران؛ از اجرای گروه لیان تا کنسرت احتمالی یانی


گروه لیان
گروه لیان

با نزدیک شدن به پایان هفته، رویدادهای موسیقی ایران در روزهای اخیر را مرور می‌کنیم: استقبال فراوان دوستداران موسیقی نواحی از کنسرت گروه لیان که باعث تمدید اجراهای آنان در تهران شده و گمانه‌زنی درباره احتمال حضور یانی آهنگساز و موسیقیدان مشهور یونانی در ایران از جمله این خبرها بوده است.

بردیا افشین، پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳: خبرهای موسیقی‌ ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:37 0:00
لینک مستقیم

تمدید اجرای کنسرت گروه لیان در تهران

استقبال از کنسرت گروه لیان در تهران به قدری گرم بوده که این اجرا برای یک نوبت دیگر تمدید شده است. به این ترتیب فردا جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳، لیان به سرپرستی محسن شریفیان در دو نوبت در تالار وحدت اجرا خواهد داشت، یک بار ساعت ۷ شب و یک بار ساعت ۸:۳۰ شب.

گروه لیان
گروه لیان

بیش از دو دهه است که گروه لیان با فعالیت در زمینه موسیقی جنوب ایران برای آن مخاطبان بیشتری در ایران و خارج از آن می‌جوید. این گروه از پرکارترین و شناخته شده‌ترین گروه‌های موسیقی‌ محلی و نواحی ایران است. با این حال لیان همواره برای اجرای زنده در خاستگاهش با مشکل روبرو بوده و همین اواخر یک اجرای آن در بوشهر بر اثر مقاومت نیروهای تندروی مذهبی‌ استان لغو شد، اتفاقی که دراین شهر دارای سابقه است و پیشتر هم برای هنرمندان بسیاری از جمله خود گروه لیان رخ داده بود و بعضی هنرمندان حتی با داشتن مجوز‌ رسمی موفق به برگزاری کنسرت نشدند.

سرپرست گروه لیان محسن شریفیان، هنرمند ۳۹ ساله، یکشنبه ۱۲ بهمن ماه در تالار رودکی در نشست خبری حاضر شده بود و درباره اتفاق‌هایی که در بوشهر برای گروه رخ داده سخن گفت.

او گفت که در همه این سال‌ها با فعالیت‌ آکادمیک و موسیقایی تلاش کرده‌ بوشهر را به عنوان شهری زنده به جهان معرفی کند و نشان بدهد که میراث زادگاهش فراتر از تنها نیروگاه اتمی‌ است و دارای موسیقی‌ و ساز نی‌ انبان هم هست.

احتمال برگزاری کنسرت یانی در ایران

یانی کریسومالیس
یانی کریسومالیس

مدتی است که رسانه‌های داخلی از احتمال برگزاری کنسرت یانی کریسومالیس موسیقیدان و آهنگساز معروف یونانی در ایران حرف می‌‌زنند. این گمانه‌زنی‌ها خصوصاً از پائیز سال جاری و پس از اجراهای چند شبه کیتارو آهنگساز و نوازنده ژاپنی در تهران قوت گرفته است. کنسرت‌های موفق کیتارو هنرمند نامدار بین‌المللی و از پیشگامان موسیقی‌ سبک «عصر نو» (نیو ایج) در ایران، به نظر بسیاری ممکن است حضور دیگر چهره‌های مطرح جهانی موسیقی مردم‌پسند را در ایران میسر کند.

به بهانه برگزاری احتمالی کنسرت یانی، خبرگزاری فارس به تازگی مصاحبه‌ای مفصل با این آهنگساز و نوازنده ۶۰ ساله انجام داده و او در این گفتگو از امیدواریش برای برگزاری کنسرت در ایران گفته است.

یانی با فروش بیش از ۲۰ میلیون نسخه آلبوم‌هایش از نظر تجاری چهره‌ای موفق شناخته می‌شود و در ایران نیز دارای طرفداران فراوانی است. او از پیشگامان تلفیق صداهای سینتی‌سایزر‌های الکترونیکی با ارکستر‌های بزرگ سمفونیک به شمار می‌آید و در آثارش از عناصر موسیقی‌ ملل و سازهای فرهنگ‌های گوناگون بهره می‌گیرد.

مخالفان حضور یانی در ایران

علی‌ رهبری
علی‌ رهبری

از وقتی‌ که احتمال حضور یانی در ایران مطرح شده، افرادی چندان روی خوشی به این موضوع نشان نداده‌اند. یکی از آنها علی‌ رهبری، رهبر ارکستر و آهنگساز ۶۶ ساله ایرانی است. رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران و مردی که سابقه دستیاری رهبر (مانند ارکستر فیلارمونیک برلین) و رهبری ارکسترهای اروپائی (مانند ارکستر رادیوی فلمی، بلژیک) را دارد. خبرگزاری ایسنا این هفته مصاحبه‌ای با علی رهبری منتشر و از قول او نقل کرده که آثار یانی از مدت‌ها پیش «بوی نفتالین» می‌‌دهد. علی رهبری همچین گفته که نام یانی نه از نظر نوازندگی و نه آهنگسازی هرگز در محافل جدی و سطح بالا مطرح نبوده و حضور او در صحنه فرهنگی ایران ممکن است باعث خدشه سطح فرهنگی کشور شود.

XS
SM
MD
LG