لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

یک پناهجوی دیگر در اردوگاه پناهجویان نائورو خودسوزی کرد


اردوگاه پاپوآ گینه نو با بیش از نهصد پناهجو از دیگر مناطقی است که استرالیا پناهجویان خود را به آن‌جا می فرستد
اردوگاه پاپوآ گینه نو با بیش از نهصد پناهجو از دیگر مناطقی است که استرالیا پناهجویان خود را به آن‌جا می فرستد

یک زن پناهجوی اهل سومالی در جزیره نائورو و در همان اردوگاهی که امید، پناهجوی جوان ایرانی، خود را به آتش کشیده بود، خودسوزی کرد. بر اساس گزارش‌ها این زن زنده است، اما در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر داتن، وزیر مهاجرت استرالیا، می‌گوید که این اتفاق روز دوشنبه رخ داده و شرایط عصبی آنهایی که در این جزیره کوچک و در اردوگاه (جایی که استرالیا متقاضیان مهاجرت را با قایق به آن می‌فرستد) اسیرند، مناسب نیست.

آقای داتن وکلای پناهجویان را بابت این اتفاقات ملامت کرده و گفته است که این وکلا آنها را تشویق می‌کنند تا دست به اعمالی بزنند که دولت استرالیا را برای بازگرداندن آنها تحت فشار قرار دهد.

استرالیا حتی پس از خودسوزی امید، اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست پناهجویان را از این جزیره خارج کند و حال وزیر مهاجرت مجددا تاکید کرده که هیچ اتفاقی منجر به آن نخواهد شد که این سیاست استرالیا تغییر کند.

از آن سو دادگاه جمهوری نائورو حکم داده است که بر اساس قانون این کشور، کمپ‌های پناهندگی و نگهداری از پناهجویان غیرقانونی است.

بر اساس قانونی مناقشه‌برانگیز، استرالیا تمامی پناهجویانی را که از طریق دریا خود را به این کشور رسانده‌اند به جمهوری نائورو و خودمختاری پاپوآ گینه نو می‌فرستد و حتی به آن‌ دسته از افرادی که پناهجویی‌شان محرز شده، نیز اجازه نمی‌دهد تا در خاک استرالیا بمانند.

استرالیا در توجیه این قانون می‌گوید که سبب شده تا افراد کمتری از طریق دریا جان خود را به خطر انداخته و راهی این کشور شوند.

آن‌ طور که خبرگزاری فرانسه می‌گوید، تازه‌ترین قربانی خودسوزی در نائورو زن ۲۱ ساله و مسلمانی از کشور سومالی بوده است.

هفته گذشته در روز چهارشنبه نیز امید، جوان ۲۳ ساله ایرانی که همراه با همسرش در این کمپ زندگی می‌کرد، همزمان با حضور مقام‌هایی از کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، خود را به آتش کشید و پس از تعللی ۲۴ ساعته، به بیمارستانی در کویینزلند استرالیا فرستاده شد اما دو روز پس از خودسوزی، دچار ایست قلبی شد و جان باخت.

در حال حاضر بیش از هفت‌ صد پناهجو در نائورو زندگی می‌کنند.

پناهجویانی که از شرایط خود خسته شده‌اند، می‌توانند به کشورشان بازگردند. موردی که ایران بسیار بر آن اصرار دارد و می‌گوید تنها در صورتی حاضر به بازگشت پناهجویانش از استرالیاست که آنها به میل خود و نه به اجبار بازگردند.

XS
SM
MD
LG