لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

نظرسنجی: چینی‌ها و آلمانی‌ها، بیش از همه پذیرای آوارگان و پناهجویان


نتایج نظرسنجی سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که مردم سه کشور چین، آلمان و بریتانیا در مقایسه با دیگر ملت‌های جهان روی بازتری به آوارگان و پناهجویان نشان می‌دهند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در گزارشی از این نظرسنجی به عنوان اولین نظرسنجی در نوع خود یاد کرد که میزان استقبال ملت‌های جهان از آوارگان و پناهجویان را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید که در نظرسنجی عفو بین‌الملل ۲۷ هزار نفر از ۲۷ کشور جهان مشارکت داشته‌اند و ۸۰ درصد پاسخ‌دهندگان نیز گفته‌اند که از حضور پناهجویان در شهر، محله و حتی خانه‌های خود استقبال می‌کنند.

رویترز می‌نویسد که از هر ده نفر، یکی از پاسخ‌دهندگان گفته است که حاضر است پناهجویان در خانه‌اش اقامت کنند. در این میان حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان چینی عنوان کرده‌اند که آماده پذیرایی از پناهجویان در خانه خود هستند.

در همین باره سلیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، اظهار داشت که آن چه در این نظرسنجی مشهود است، حس همبستگی است، این که مردم سراسر جهان درد و رنج آدم‌هایی را که از جنگ یا ظلم و ستم گریخته‌اند، احساس می‌کنند.

به گفته وی، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اقدامات بیشتر دولت‌ها در رابطه با بحران پناهجویان هیچ ربطی به خواسته عموم مردم‌شان ندارد.

آقای شتی در ادامه افزود: «ما دربارهٔ این مسئله با بحران در رهبری مواجهیم. آدم‌های اندکی مثل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پیدا می‌شوند که مقابل برخی از نیروهای مخالف خود بایستند و بگویند که این وظیفه حقوق بشری ماست.»

آلمان تنها در سال گذشته میلادی ۱٫۱ میلیون پناهجو را پذیرفت که این امر انتقادات شدید برخی گروه‌های اپوزیسیون این کشور از آنگلا مرکل را به دنبال داشت. اما تقریباً همه آلمانی‌هایی که در نظرسنجی عفو بین‌الملل مشارکت داشته‌اند گفته‌اند که از پناهجویان در کشور خود استقبال می‌کنند.

ده ملتی که بیش از دیگر ملت‌ها به پناهجویان روی خوش نشان می‌دهند به ترتیب عبارتند از چین، آلمان، بریتانیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، یونان، اردن، ایالات متحده و کره جنوبی.

در نقطه مقابل این ملت‌ها، به ترتیب ملت روسیه، اندونزی، تایلند، لهستان، کنیا و ترکیه قرار دارند که بنا بر نظرسنجی عفو بین‌الملل کمترین علاقه‌ را به پذیرش پناهجویان دارند.

۶۱ درصد روس‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند عنوان کرده‌اند که پناهجویان نباید وارد روسیه بشوند.

در حال حاضر هشت کشور در جهان بیش از نیمی از آوارگان کل دنیا را پذیرا هستند که ایران نیز یکی از آنهاست؛ هفت کشور دیگر عبارتند از ترکیه، پاکستان، لبنان، اتیوپی، اردن، کنیا و اوگاندا.

از سوی دیگر ۹ کشور در دنیا به علاوه اتحادیه اروپا پرداخت ۷۵ درصد از بودجه سازمان ملل برای حمایت از آوارگان و پناهجویان را تقبل کرده‌اند: ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، آلمان، کویت، سوئد، نروژ، دانمارک و هلند.

XS
SM
MD
LG