لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

اردوغان در ترکیه به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه در ترکیه به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان که در آنکار صحبت می کرد، گفته است، شهروندان ترکیه نباید کوچکترین نگرانی از بابت دمکراسی، حکومت قانون و دفاع از آزادی بیان و حقوق اساسی داشته باشند.

رییس جمهوری ترکیه تصریح کرده است: هدف (اعلام وضعیت فوق العاده ) این است که به سرعت و به طور موثر همه اقدامات لازم برای از بین بردن تهدیدها علیه دمکراسی، حکومت قانون و حقوق مردم و آزادی‌ها انجام شود.

وی تاکید کرده است: به عنوان فرمانده کل قوا (دستور وضعیت فوق العاده) را اجرا خواهم کرد تا تمامی ویروس‌ها در درون نیروهای مسلح را پاکسازی کنم.

شامگاه جمعه شماری از نیروی های نظامی در ترکیه تلاش کردند با سرنگون کردن دولت رجب طیب اردوغان قدرت را در این کشور در دست بگیرند. اما کودتا به دنبال حضور طرفداران رییس جمهوری ترکیه در خیابان ها شکست خورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان شمار کشته های مخالفان کودتا را ۲۴۶ نفر اعلام کرده است و گفته است: ۲۴ نفر نیز از نیروهای کودتاچیان کشته شده اند.

رجب طیب اردوغان همچنین روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه «الجزیره» تصریح کرده است، هنوز بقایای کودتاچیان فعالند و احتمالا در هفته های آینده دست به اقداماتی بزنند.

وی اضافه کرده است: فکر نمی کنم هنوز این قضیه به پایان رسیده باشد.

گزارش رسانه های حاکی است که به دنبال شکست کودتا، دولت ترکیه در روزهای اخیر بیش از ۶۰ هزار نظامی، معلم و قاضی را بازداشت، تعلیق یا از کار اخراج کرده است.

رجب طیب اردوغان، فتح الله گولن، روحانی اهل ترکیه که هم اکنون در ایالت پنسلوانیا زندگی می‌کند، متهم کرده که هدایت کودتای نافرجام شب جمعه را برعهده داشته است. این در حالی است که فتح الله گولن این اتهام را رد می‌کند.

در همین زمینه، بینعالی ایلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، روز گذشته اعلام کرد که مدارک درخواست استرداد فتح‌الله گولن به ایالات متحده ارسال شده است.

وی اضافه کرد که آنکارا چهار پرونده را به آمریکا ارسال کرده و خواستار استرداد فتح‌الله گولن شده است. اما آمریکا اعلام کرده است که براساس معاهده بین دوکشور اقدام خواهد کرد.

زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، تعلیق گسترده قضات و کارکنان دولت را در ترکیه، «زنگ خطری جدی» توصیف کرد و از دولت ترکیه خواست به ناظران مستقل اجازه بازدید از زندان‌ها و بازداشت‌شدگان را بدهد.

XS
SM
MD
LG