لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۸

روحانی: آماده بحث درباره اقدامات در سوریه پس از بیرون راندن «تروریست‌ها» هستیم


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه رادیوی سراسری آمریکا (ان‌پی‌آر)، می‌گوید دولت او آماده بحث در مورد «برنامه‌ای قابل اجرا» در سوریه پس از بیرون راندن «تروریست‌ها» است.

آقای روحانی که برای شرکت در اجلاس سران در مجمع عمومی سازمان ملل از بامداد جمعه به نیویورک رفته، روز یکشنبه، ۵ مهر، در مصاحبه با ان‌پی‌آر، گفت «ما با بحث و گفت‌وگو برای تعیین برنامه‌ای عملی در سوریه پس از آنکه تروریست‌ها از خاک این کشور بیرون رانده شدند، مشکلی نداریم، اما همه باید با هماهنگی عمل کنیم و بی‌درنگ به فرمول لازم برای بیرون راندن تروریست‌ها دست یابیم.»

تهران و مسکو از حامیان اصلی دولت بشار اسد به شمار می‌روند.

ایران تاکنون از تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل برای یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه کنار گذاشته شده بود.

اما به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش در حال بازنگری در استراتژی خود در مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در سوریه هستند.

در گفته‌های اخیر برخی مقام‌های ارشد اروپایی نیز به لزوم گفت‌وگو با ایران برای پایان دادن به بحران در سوریه اشاره‌هایی شده است.

طی هفته‌های گذشته روسیه نیز به تقویت حضور نظامی خود در سوریه، برای کمک به بشار اسد، اقدام کرده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه، ۴ مهر، پس از دیدارش با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با نام بردن از یمن و سوریه گفت که چند کشور، از جمله ایران می‌توانند در حل برخی مسائل حاد خاورمیانه نقش بازی کنند.

بر پایه گزارش‌ها، آمریکا و غرب دیگر کناره‌گیری بشار اسد را لازمه انجام مذاکرات صلح نمی‌دانند و معتقدند که او می‌تواند در مرحله گذار نقش داشته باشد.

آقای روحانی در مصاحبه‌اش با ان‌پی‌آر بار دیگر تاکید کرد که «دولت سوریه باید در مذاکرات برای رسیدن به برنامه عمل، مشارکت داشته باشد.»

رئیس جمهوری ایران در این گفت‌وگوی رادیویی همچنین گفت «این مردم سوریه هستند که باید حرف آخر و مهم‌ترین آن را درباره آینده کشورشان بزنند.»

پیش‌بینی می‌شود که حسن روحانی در سخنرانی روز دوشنبه‌اش در سازمان ملل، بعد از سخنرانی اوباما و پوتین، به مواضع جمهوری اسلامی در ارتباط با سوریه نیز اشاره کند.

رئیس جمهوری ایران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز، که روز یکشنبه پخش شد، گفت تهران بر سر سوریه با واشینگتن گفت‌وگوی «مستقیمی» ندارد، اما از طریق اتحادیه اروپا و سازمان ملل به شکل غیرمستقیم تبادل نظر می‌کند.

او تاکید کرد که برای جمهوری اسلامی «اولویت در سوریه تقویت حکومت مرکزی برای پایان دادن به تروریسم و خونریزی، بازگشت آوارگان و اصلاحات سیاسی است.»

آقای روحانی در مورد سیاست ایران در ارتباط با آمریکا پس از توافق هسته‌ای نیز گفت «تنش‌ها میان دو کشور می‌تواند در چهارچوب روابطی درست و سازنده و مبتنی بر احترام متقابل کاهش یابد و اگر تعهد جدی در اجرای توافقات هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها ببینیم، شاید امکان گفت‌و‌گو در سایر مسائل هم فراهم شود.»

XS
SM
MD
LG