لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

آموزش و پرورش ایران: قوانین منع تنبیه بدنی ابهام ندارد


مدیر کل رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ایران با «ناپسند» دانستن تنبیه بدنی دانش آموزاندر مدارس «عوامل مختلفی» را در رخ دادن این حوادث تاثیرگذار دانست و گفت که این تنبیه‌ها «نوعا از دلسوزی و علاقه به سرنوشت دانش آموزان» انجام می‌شود.

سیدرحیم میرشاه ولد، مدیر کل رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش روز ۱۳ آذر در مصاحبه‌ای با وبسایت مشرق گفت: «عوامل مختلفی باعث بروز چنین حرکاتی از سوی معلم می‌شود، خود دانش‌آموزان اگر که تکالیفشان را به خوبی انجام دهند، به موقع سر کلاس حاضر شوند و این‌که نظم کلاس را به‌هم نزنند همه اینها در برخورد معلم تاثیر دارد.»

وی با بیان اینکه بخشی از این حوادث «به یکباره» اتفاق می‌افتد، افزود: «حالت خاص روحی- روانی معلم و دانش آموز منجر به چنین حوادثی می شود که نوعا از سر دلسوزی و علاقه به سرنوشت دانش آموز است.»

آقای میرشاه ولد تصریح کرد:« وقتی معلم اصرار دارد که دانش آموز درسش را بخواند و مراتب دانش آموزی را رعایت کند به آینده دنش آموز می‌اندیشد.»

با وجود ممنوع بودن تنبیه کودکان در مدارس ایران، درسال‌های گذشتهگزارش‌هایی درباره عواقب جدی برای چندین کودک بر اثر تنبیه بدنی منتشر شده است.

همچنین هفته گذشته رسانه‌های ایران گزارش دادند که یک دانش‌آموز ۱۵ ساله دبیرستانی در منطقه ۹ تهران به علت «تنبیه بدنی شدید» در بیمارستان بستری شده است.

به گزارش وبسایت مشرق، معلم این دانش آموز «با ضربه شدید پا به آلت تناسلی و ناسزا، وی را از کلاس درس بیرون انداخته، به نحوی که قفسه سینه این دانش‌آموز به شدت با زمین برخورد کرده است.»

روزنامه اعتماد پیش از این خبر داده بود که ۲۵ آبان، یک دانش آموز ٩ ساله در میرجاوه دراستان سیستان و بلوچستان «برای چندمين بار» بر اثر ضربات شلاق معلمش راهی بيمارستان شده است.

به گزارش این روزنامه این معلم با «شلنگ مخصوص کپسول گاز این دانش آموز را از ناحیه دست مورد ضرب و شتم قرار داده به گونه ای که رگهای دست وی پاره شده و عفونت کرده است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز روز چهارشنبه ۱۶ مهرخبر داده بود که مدیر دبستان پسرانه مشیردوانی در بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، همه دانش‌آموزان کلاس پنجم این دبستان را با استفاده از یک لوله پولیکا تنبیه بدنی کرده است.

مدیر کل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش با «ناپسند دانستن تنبیه بدنی دانش آموزان» درهمین حال افزود: «برعکس چنین موضوعی هم وجود دارد و گاهی معلمان از سوی دانش آموزان مورد ضرب و شتم قرا می‌گیرند که نمونه‌های این موضوع هم کم نیست.»

رسانه های ایران یکم آذر خبر داده بودند که محسن خشخاشی، معلم فیزیک دبیرستان حافظیه بروجرد، براثر «ضربه چاقوی» یکدانش آموز کشته شده است.

آقای میرشاه ولد در ادامه سخنان خود گفت: « هیچ‌کس هم این مجوز نمی‌دهد که عوامل آموزشی تنبیه را انجام دهند و تاکنون هر موردی هم که اتفاق افتاده به شکل حقوقی برخورد صورت گرفته است، معلم خاطی به هیئت تخلفات اداری فرستاده شده است و رای متناسب با جرم هم صادر شده است.»

وی اضافه کرد: «اگر اولیای دانش آموزان هم نقش خود را به درستی ایفا کنند این اتفاقات رخ نمی دهد، اینکه حواسشان به درس و مشق فرزندانشان باشد و مسائل مربوط به تحصیل‌شان را پیگیری کنند.»

آقای میرشاه ولد همچنین گفت که قوانین درباره ممنوع بودن تنبیه دانش آموزان ابهامی ندارد.

دیوان عدالت اداری در تازه‌ترین اقدام خود، درخواست ابطال آیین‌نامه اجرایی ممنوعیت تنبیه بدنی در مدرسه‌های ایران را رد کرده است.

آن‌گونه که رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند، پیشتر فردی از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، در دادخواستی به دیوان عدالت اداری، عنوان کرده بود که در شرع اسلام تنبیه به قصد تأدیب بلااشکال است و حتی برای رشد واجد تجویز شرعی است. دادخواستی که سرانجام از سوی هیأت تخصصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری رد شد.

XS
SM
MD
LG