لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

آتش‌سوزی در پالایشگاه شاهرود ۱۰۰ هزار لیتر میعانات را از بین برد


پالایشگاه شاهرود
پالایشگاه شاهرود

علیرضا محمدی٬ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شاهرود، اعلام کرد در پی آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت این شهر حدود ۱۰۰ هزار لیتر میعانات گازی و نفتی که در پنج مخزن نگهداری می‌شد از بین رفت.

پالایشگاه نفت و گاز «پیروزی» شهر شاهرود بامداد روز جمعه ۱۶ مهردچار حریق شد و «پس از تلاش پنج‌ساعته ۴۰ آتش‌نشان مهار شد.»

به گفته شاهدان و امدادگران هلال احمر، چهار نفر بر اثر این آتش‌سوزری مجروح شده‌اند و تاکنون علت وقوع این آتش‌سوزی هم اعلام نشده است.

آقای محمدی گفته برای اطفاء این آتش‌سوزی علاوه بر نیروهای آتش‌نشان شاهرود، «نیروهای دامغان و بسطام» هم حضور داشتند.

این مقام مسئول در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اعلام کرده میزان شعله‌های این آتش‌سوزی «در بدو وقوع آن‌قدر گسترده بود که از صد‌ها متر دور‌تر نیز قابل مشاهده بود.»

محمدرضا هاشمی٬ معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود نیز در گفت‌و‌گو با ایرنا تایید کرده که در این آتش‌سوزی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر فرآورده نفتی از بین رفته است.

آقای هاشمی از وجود ۱۵۰ تریلر حامل مواد نفتی در اطراف محل آتش‌سوزی خبر داده که در مراحل اولیه این حادثه دستور انتقال و تخلیه آن‌ها صادر شده بود.

واحد پالایش میعانات گاز و نفت شاهرود در جاده شاهرود - دامغان در جوار نیروگاه سیکل ترکیبی شهید بسطامی شاهرود قرار دارد.

در واحد پالایش میعانات گاز و نفت این شهر٬ روزانه ۳۰۰ هزار لیتر میعانات گازی به ۶۰ درصد بنزین و ۴۰ درصد گازوئیل تبدیل می‌شود.

این واحد پالایشگاهی دارای ۲۰ مخزن ۳۰۰ هزار لیتری و سه مخزن ۷۰۰ هزار لیتری است.

بررسی حوادث صنعت پتروشیمی ایران در شش ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد به طور میانگین٬ هر ۱۲ روز یک حادثه در مجتمع‌های پتروشیمی کشور به وقوع پیوسته است.

ماه‌های مرداد و اردیبشهت هر یک به ترتیب با پنج و سه حادثه٬ پرحادثه‌ترین ماه‌های شش ماه نخست سال جاری برای صنعت پتروشیمی ایران بوده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اول مهر با اشاره به آتش‌سوزی‌های پیاپی در پتروشیمی‌های ایران نوشته بود که تداوم این حوادث احتمال هک شدن سیستم‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

پس از انتشار این گزارش‌ بود که غلامرضا جلالی٬ رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران خبر داد «لایه‌های ایمنی، امنیتی و دفاعی» در مناطق نفتی از جمله اهواز، ماهشهر، عسلویه و خارک «با ساختاری نوین» تشکیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG