لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

سهم ایران از تجارت خارجی اروپا: یک هزارم


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

کمیسیون اروپا گزارش تجارت خارجی سه ماهه اتحادیه اروپا را منتشر کرد.

آمارها حاکی از افت چشمگیر تجارت با ایران است، اما تجارت با دیگر شرکا، خصوصا آمریکا بهبود چشمگیری داشته است.

این گزارش که در سایت رسمی «یورواستات» نهاد آماری کمیسیون اروپا منتشر شده است، می‌گوید صادرات ایران به ۲۸ عضو اتحادیه در سه ماهه ۲۰۱۹ به ۲۱۷ میلیون یورو رسیده است، در حالی که این رقم در دور مشابه پارسال ۱ میلیارد و ۷۲۹ میلیون یورو بود.

واردات ایران از اروپا نیز به یک میلیارد و ۴۲ میلیون یورو رسیده، در حالی که این رقم در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد و ۳۷۶ میلیون یورو بود.

پارسال سهم ایران از تجارت خارجی اروپا تقریبا نیم درصد بود، اما هم اکنون به حدود یک هزارم (یک دهم درصد) رسیده است.

اتحادیه اروپا در سه ماهه سال جاری بیش از یک تریلیون یورو با کشورهای دیگر تجارت داشته است، در حالی که کل تجارت با ایران تنها ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون یورو بوده است.

تجارت ایران و اروپا طی یک دهه گذشته (میلیارد یورو):

منبع: یورواستات

مهمترین صادرکننده‌های اروپایی به ایران به ترتیب آلمان، ایتالیا و فرانسه هستند.

در این میان، حدود ۹۰ درصد صادرات ایران به اتحادیه اروپا در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۸ نفت خام بود، در حالی که این کشورها از نیمه دوم پارسال خرید نفت از ایران را قطع کردند، موضوعی که باعث افت چشمگیر صادرات ایران به اروپا شده است.

مهمترین واردکننده‌های نفت ایران در اروپا شامل فرانسه، ایتالیا، لهستان و یونان بودند که در سه ماهه اول ۲۰۱۸ مجموعا روزانه ۵۱۷ هزار بشکه نفت خام از ایران دریافت کرده بودند.

تجارت خارجی اروپا

آمارهای کمیسیون اروپا حاکی است که ۲۸ عضو این سازمان در سه ماهه ۲۰۱۹ نزدیک ۴۸۴ میلیارد یورو صادرات داشته‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۳ درصد افزایش یافته است. واردات اتحادیه نیز با افزایش بیش از ۵ درصدی به بالای ۵۰۷ میلیارد یورو رسیده است.

در این میان تجارت با آمریکا رشد قابل توجهی داشته است.

صادرات اروپا به آمریکا با افزایشی بیش از ۸ درصدی به بالای ۱۰۷ میلیارد یورو رسیده و واردات آن از ایالات متحده با افزایشی حدود ۱۶ درصدی به ۷۳ میلیارد یورو بالغ شده است.

تراز تجاری اتحادیه اروپا با آمریکا به صورت چشمگیری به نفع اتحادیه است، موضوعی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به دفعات گوشزد کرده و جنگ تعرفه‌ها را با شرکای تجاری خود، خصوصا چین و اروپا به راه انداخته است.

آمارها نشان می‌دهد که شکلاف تراز تجاری آمریکا و اروپا در سال جاری مقداری کوچکتر شده است.

به رغم مثبت بودن تراز تجاری با آمریکا، کل صادرات اتحادیه حدود ۲۴ میلیارد یورو کمتر از واردات آن است، در حالی که اختلاف واردات و صادرات اروپا در سه ماهه پارسال زیر ۱۰ میلیارد یورو بود.

XS
SM
MD
LG