لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

قول حسن روحانی برای تامین امنیت شغلی کارگران


Iran--Hassan Rouhani, Iranian President
Iran--Hassan Rouhani, Iranian President
حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز پنجشنبه در مراسم روز جهانی کارگر،‌ اول ماه مه، که در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، بر لزوم امنيت شغلی کارگران تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،‌ آقای روحانی با توصيف کارگران به عنوان «ستون فقرات توليد کشور» ‌افزود:‌ اولين جلسه در سال ۱۳۹۳، جلسه شورای عالی اشتغال بود که در نهم فروردين ماه سال جاری برگزار شد و اولين قدم در اشتغال، امنيت شغلی کارگران است.

او همچنين اعلام کرد که تفکيک جنسيتی را در عرصه توليد قبول نمی کند و اضافه کرد:‌ «زنان و مردان در صحنه کار و تلاش و فعاليت برابرند و بايد از امتيار و حقوق برابر برخوردار باشند.»

قول تلاش برای رفع مشکل مسکن کارگران و بيمه کارگری از ديگر محورهای سخنرانی رييس جمهوری ايران بود.

حسن روحانی با اشاره به اينکه متوجه شده است که بخش بزرگی از جامعه کارگری ايران از مساله مسکن در رنج هستند، گفت:‌ در همين سال جاری، اقدامات لازم برای مسکن کارگران آغاز می شود. او توضيحی در مورد نحوه تامین بودجه اين طرح نداد.

آقای روحانی درباره بيمه کارگری گفت:‌ «شنيده است که برخی کارکنان ساختمانی از پوشش دفترچه بيمه محروم هستند و از وزير تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی خواست در زمينه پوشش دفترچه بيمه برای تمامی کارگران ساختمانی و فصلی در کنار ديگر کارگران اقدامات جدی و عملياتی خود را آغاز کند.»

رييس جمهوری ايران همچنين گفت:‌ «دولتش در سال ۹۳ مصمم است در زمينه بهداشت، درمان و و سلامت مردم، به ويژه کارگران، قدم های جدی را بردارد.»

تشکل های صنفی کارگری يکی ديگر از محورهای سخنرانی حسن روحانی در روز جهانی کارگر بود.

او گفت: «بايد زمينه تشکل های مدنی و مردمی و انجمن های خاص در ميان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد و کارگران بايد بتوانند از طريق تشکل ها و جمعيت های آزادشان صدای خودشان را به گوش مسئولين و وزارت کار راحت تر و شفاف تر برسانند.»

آقای روحانی با اشاره به اينکه «دولت نبايد در اين تشکل ها مداخله کند» افزود:«اين تشکل ها، مردمی و در اختيار مردم است و دولت صرفا بايد بستر لازم را برای اين فعاليت وحمايت لازم را نسبت به اين جميعت ها انجام دهد.»

رييس جمهوری ايران در شرايطی اين سخنان را ابراز داشت که ماموران امنيتی روز چهارشنبه دو تن از فعالان کارگری را در تهران بازداشت کردند.

همچنين به گفته شماری از تشکل های کارگری، ‌دستگاه های امنيتی در روزهای اخير فعالان کارگری را برای برگزار نکردن مراسم روز جهانی کارگر تحت فشار قرار داده اند.

حسن روحانی در مراسم روز جهانی کارگر همچنين درباره تلاش برای «شکستن قفل های تحريم ملت ايران»، رونق توليد، شکستن رکود اقتصادی، تقويت صادرات کالاهای ايرانی و‌ اشتغال در زمينه گردشگری سخنانی ابراز داشت.‌

پيش از سخنرانی حسن روحانی، قطعنامه ای به مناسبت روز جهانی کارگر قرائت شد.
در اين قطعنامه ضمن حمايت از مواضع و سياست های رهبر و رييس جمهوری اسلامی ايران، بر لزوم لغو تحريم ها عليه ايران تاکيد شد.

در اين قطعنامه گفته شد که تحريم‌ها اشتغال کارگران و همچنين نيازهای معيشتی و درمانی آنها را به مخاطره انداخته است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد در ساليان اخير به دليل خودداری تهران از متوقف کردن فعاليت های اتمی اش چند قطعنامه تحريمی تصويب کرده بود.

با اين همه،‌ در پی توافقنامه آذرماه سال گذشته بين ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو،‌ تهران تعهد کرد فعاليت های اتمی خود را محدود کند و در مقابل، اعضای اين گروه نيز پذيرفتند تا از دامنه تحريم ها بکاهند.

استقلال مالی ـ اداری سازمان تأمين اجتماعی،‌ ساماندهی قراردادهای موقت کار برای جلوگيری از کار پيمانکاران نيروی انسانی،‌ نظارت جدی‌تر بخش بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کارگاه‌ها و‌ کارآمد کردن فعاليت تشکل‌های کارگری از ديگر خواست ههای اين قطعنامه بوده است.

در اين قطعنامه همچنين بر لزوم حمايت از زنان کارگر،‌پايان دادن به کار کودکان،‌ اجرای کامل قانون بيمه کارگران ساختمانی و قانونی شمردن راهپيمايی در روزجهانی کارگر تاکيد شد.

مراسم روز جهانی کارگر در شرايطی برگزار شد که دولت حسن روحانی با درخواست خانه کارگر برای برگزاری راهپيمايی روز جهانی کارگر مخالفت کرده بود.

علی ربيعی،‌وزير تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی،چند روز پيش اعلام کرد که‌ مراسم روز جهانی کارگر،‌۱۱ ارديبهشت،‌ در سالنی سر پوشيده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ او دليل برگزار نشدن راهپيمايی روز جهانی کارگر را حضور حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، برای سخنرانی در اين مراسم اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG