لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

ایران ۴۰ تن کمک دارویی و پزشکی به سوریه فرستاد


انفجار و ناآرامی در حمص سوریه- ۲۲ اسفندماه
انفجار و ناآرامی در حمص سوریه- ۲۲ اسفندماه
نخستین محموله کمک دارویی و پزشکی ایران به سوریه به میزان ۴۰ تن روز پنج‌شنبه وارد دمشق شد. قرار بر این است که در روزهای آینده محموله‌های دیگری از کمک‌های دارویی ایران به مقصد سوریه ارسال شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ۴۰ تن محموله دارویی با یک فروند هواپیما وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد و هنگام ورود این کمک‌ها، محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر ایران در سوریه، و همچنین جمعی از مقام‌های سوری حضور داشتند.

این محموله دارویی پس از ورود به دمشق تحویل مقام‌های سازمان هلال احمر سوریه شد.

آقای شیبانی در فرودگاه دمشق با اشاره به این‌ که محموله رسیده شامل دارو، مواد و تجهیزات پزشکی است، گفت: «سه محموله دیگر که در آینده وارد سوریه می‌شود، شامل مواد غذایی، لوازم زندگی، آمبولانس، چادر، پتو و دیگر مایحتاج مردم سوریه در مناطق بحرانی خواهد بود.»

کمک‌های دارویی ایران به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در ایران با اشاره به نبود منابع ارزی لازم برای واردات مواد اولیه تولید دارو، نسبت به پایان یافتن مواد اولیه واحدهای داروسازی ایران و قطع تولید و عرضه دارو در کشور در آینده‌ نزدیک هشدار داد.

به دنبال این اظهارات مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد که «هیچ مشکلی» برای تأمین ارز واردات دارو وجود ندارد و پس از آن نیز مقام‌های مسئول در ایران اعلام کردند که موارد اولیه دارویی از کشورهای هند و چین خریداری می‌شود.

به گفته رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، دومین محموله کمک‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران به سوریه در هفته آینده از طریق دریا به سوریه ارسال می‌شود.

سفیر ایران در سوریه روز پنج‌شنبه با اظهار این‌ که مردم سوریه در برخی مناطق هدف «اقدامات تروریستی» قرار گرفته‌اند، این کمک‌ها را متعلق به مردم آسیب‌دیده در سوریه دانست.

حدود یک سال از ناآرامی‌‌ها در سوریه می‌گذرد و سازمان ملل تخمین می‌زند در جریان اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه هشت هزار تن در سوریه کشته شده‌اند.

سازمان ملل حکومت سوریه را مسئول سرکوب‌ها و کشتارهای سوریه می‌داند، اما دمشق تأکید دارد که در حال مقابله با «عوامل تروریستی» در سوریه است، آن‌‌ چه که ایران نیز بر آن صحه گذاشته و کمک‌های دارویی و پزشکی خود را با هدف کمک به آسیب‌دیدگان «اقدامات تروریستی» به سوریه ارسال کرده است.

سازمان‌های جهانی پیشتر از حکومت سوریه خواسته بودند تا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده در سوریه را بدهد. در نهایت سوریه اسفندماه سال جاری با ورود اقلام دارویی و غذایی ارسالی از سوی سازمان عربی هلال احمر و صلیب سرخ جهانی موافقت کرد.
XS
SM
MD
LG