لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

توقف اکران یک فیلم به دلیل پخش تیزر از شبکه تلویزیونی جم


نمایی از فیلم "مشکل گیتی" با نقش‌آفرینی حمید فرخ‌نژاد و یکتا ناصر
نمایی از فیلم "مشکل گیتی" با نقش‌آفرینی حمید فرخ‌نژاد و یکتا ناصر

اکران فیلم «مشکل گیتی» با حکم قوه قضائیه و دستور وزارت ارشاد به دلیل «پخش تیزر» آن در شبکه تلویزیونی «جم» در سینماهای ایران متوقف و یکی از «کارکنان» این شبکه هم در شیراز بازداشت شد.

بهرام کاظمی٬ تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «مشکل گیتی» روز پنجشنبه دوم دی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته اکران این فیلم در شرایطی متوقف شده که بلیت‌های آن برای دو روز پیش‌فروش شده بود.

آقای کاظمی افزوده این اقدام «موجب نارضایتی مخاطبان خواهد شد» و پیگیری‌های وی برای رفع این فیلم تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

وی با اشاره به پخش تیزر برخی دیگر از فیلم‌های سینمای ایران ادر شبکه «جم» گفته «ما تیزری در اختیار این شبکه قرار نداده‌ایم و حتی وقتی پخش تیزر فیلم از ماهواره آغاز شد، بیانیه‌ای در اعتراض به این کار دادیم.»

این کارگردان افزوده که شبکه جم «تیزر را از ما سرقت و پخش کرده‌اند٬ اما ظاهراً {مسئولان قوه قضائیه} دیواری کوتاه‌تر از ما پیدا نکرده‌اند.»

پخش تیزر فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای آن‌طور که مقام‌های وزارت ارشاد و قوه قضائیه اعلام کرده‌اند ممنوع است و منجر به توقف اکران فیلم‌ها خواهد شد.

۲۹ اردیبهشت ماه امسال هم محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای، از ابلاغ بخشنامه‌ای به تمامی دفا‌تر تهیه و پخش فیلم سینمایی مبنی بر ممنوعیت پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز خبر داده بود.

در بخشی از متن این بخشنامه آمده بود از آنجا که «همچنان استفاده از ماهواره ممنوع است٬ نمایش هرگونه فیلم سینمایی ایرانی، تیزر و آنونس فیلم‌های سینمایی ایرانی از طریق شبکه ماهواره‌ای غیرمجاز فارسی‌زبان، منع قانونی دارد.»

در ماه‌های اخیر موضوع پخش تبلیغات برخی از فیلم‌های سینمایی از شبکه‌ ماهواره‌ای «جم» با برخورد دستگاه قضایی همراه بوده و از جمله در خرداد ماه تهیه‌کنندگان سه فیلم «کوچه بی‌نام»، «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» در همین ارتباط به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران هم روز هشتم خرداد به تهیه کنندگان و سازندگان فیلم‌های سینمایی نسبت به «پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم خود در شبکه‌های ماهواره‌ای» هشدار داده بود.

پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی، پیش از این هم توقیف موقت فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان را به دنبال داشت٬ اما در ۲۵ خرداد معاون دادستان تهران در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی ادامه اکران این فیلم را بلامانع خواند.

علاوه بر توقف اکران برخی فیلم‌ها٬ گزارش‌هایی از احضار و بازداشت برخی هنرمندان به خاطر فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران نیز منتشر شده است.

در تازه‌ترین این گزارش‌ها٬ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از یک مقام قضایی از بازداشت پگاه ظفرآبادی به اتهام همکاری با شبکه «جم» خبر داده است.

این خبرگزاری نوشته که پیش از این برخی رسانه‌ها نیز از بازداشت مدیر شبکه جم تی‌وی در شیراز خبرداده بودند.

XS
SM
MD
LG