لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

وزیر کشور: ۵ سال دیگر مهاجرت اقلیمی چهره ایران را تغییر می‌دهد


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور

وزیر کشور ایران با تاکید بر اینکه زمینه‌های تبدیل بحران آب به یک «بحران اجتماعی بزرگ» فراهم است، هشدار داد که تا پنج سال دیگر مهاجرت اقلیمی چهره ایران را تغییر می‌دهد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با شماره روز یکشنبه ۷ مرداد روزنامه سازندگی گفت که کمبود آب هنوز به یک «بحران اجتماعی بزرگ» تبدیل نشده، اما زمینه‌های این اتفاق «خیلی فراهم است».

وی بدون اشاره به جزئیات گفت که براساس آماری که در دست دارد، «مهاجرت‌های وسیعی» به مرکز و شمال ایران از مناطقی که با خشکسالی درگیرند، « درحال شکل‌گیری است».

به گفته آقای رحمانی فضلی، اگر چنین روندی ادامه پیدا کند پنج سال دیگر «چهره»‌ ایران «ازهمه نظر تغییر خواهد کرد» و همچنین کشور در ۱۰ سال آینده «با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود».

وزیر کشور جزئیات بیشتری درباره این آمارها بیان نکرده است.

پیش از این نیز مقامات دولت درباره احتمال مهاجرت گسترده از مناطق درگیر خشکسالی به نقاط دیگر ایران و یا کشورهای دیگر هشدار داده‌اند.

از جمله عیسی کلانتری رئیس فعلی سازمان محیط زیست ایران پیش از این هشدار داده بود که در صورت ادامه وضعیت فعلی «مصرف آب در بخش کشاورزی» ۲۵ سال دیگر شرق و جنوب کشور «کاملاً خالی از سکنه خواهد شد».

وی همچنین گفته بود که این بحران ممکن است به مهاجرت ۵۰ میلیون نفر از ایران منجر شود، «تا جایی که شاید چیزی به نام ایران دیگر وجود نداشته باشد».

براساس آمار رسمی، ۹۰ درصد از آب ایران در کشاورزی مصرف می‌شود و بازده آبیاری نیز از کشورهای همسایه و هم‌اقلیم با ایران پائین‌تر است.

در همین حال داود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی ایران، نیز با اعلام «خشکسالی انباشت‌شده در ایران» نسبت به احتمال کاهش امنیت غذایی و افزایش انواع بیماری‌ها به خاطر تغییرات اقلیمی هشدار داده است.

در سال های اخیر گزارش‌های مختلفی درباره خالی شدن تعداد زیادی از روستاهای ایران و همچنین مهاجرت از برخی مناطق ایران به دلیل خشکسالی منتشر شده است.

در همین حال در ماه‌های گذشته تجمعات و درگیری‌ها در شهرهای مختلف ایران بر سر انتقال آب به دیگر نقاط یا کمبود آب افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ روزنامه سازندگی، خبرگزاری ایسنا، وب‌سایت عصر ایران و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG