لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

ديدار مقتدی صدر با مسعود بارزانی برای پايان دادن به تنش بین اربيل و بغداد


جلال طالبانی (چپ)، مقتدی صدر و مسعود بارزانی،
جلال طالبانی (چپ)، مقتدی صدر و مسعود بارزانی،
مقتدی صدر، روحانی جوان شيعه عراقی و رهبر جريان صدر، در تلاش برای فرونشاندن تنش‌ها ميان اقليم خودمختار کردستان عراق و دولت مرکزی اين کشور، پنجشنبه ۷ ارديبهشت ماه به اربيل رفت و با مسعود بارزانی، رئيس اقليم ديدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، مقتدی صدر پس از رسيدن به اربيل پايتخت اقليم کردستان عراق، خواستار گفت‌و‌گوی تمام گروه‌های عراقی حاضر در حاکميت شد. او همچنين از ارائه پيشنهادی ۱۸ بندی برای پايان دادن به بحران سياسی کشورش خبر داد که به گفته او تمام طرف‌ها در عراق بايد بر سر آن به توافق برسند. به گفته او يکی از اين بند‌ها درباره نفت است.

عراق از چند ماه گذشته در پی متهم شدن طارق هاشمی، معاون سابق رییس جمهوری اين کشور ، به اعمال «تروریستی» شاهد بحران سياسی است. در مقابل مخالفان نوری المالکی، نخست وزیر عراق ، را به دیکتاتوری متهم می کنند. بخشی از اين تنش ميان دولت مرکزی و حکومت اقليم کردستان عراق است که در هفته‌های اخير تشديد شده است.

دو طرف از سالهای پيش در خصوص مسائل مربوط به خودگردانی و حاکميت بر سر برخی از مناطق، با يکديگر اختلاف داشتند. اين اختلاف‌ها اخيرا بر سر صادرات نفت تشديد شده است. در ماه جاری اقليم کردستان صادرات نفت را به دليل پرداخت نکردن سهيمه اقليم از درآمد نفت از سوی دولت مرکزی عراق، متوقف کرد.

مقتدی صدر در اربيل به خبرنگاران گفت: «نفت از آن مردم عراق است، هيچ کس حق ندارد خود را در آن محق‌تر از بقيه بداند يا ديگران را از آن محروم کند.»

او همچنين ياد آور شد که در هفته جاری با نوری مالکی در جريان سفرش به ايران، ديدار و گفت‌و‌گو کرده است.

علی الموسوی مشاور اطلاع رسانی نوری مالکی ضمن تاييد برگزاری اين ديدار گفت که تنش با اقليم کردستان از موارد گفت‌و‌گوی دو طرف نبود.

مسعود بارزانی در انتقادات اخيرش از نوری مالکی به طور ضمنی به احتمال برگزاری همه پرسی در اقليم کردستان برای بازنگری در روابط با دولت مرکزی، سخن گفت است.

مقتدی صدر يکی از طرف‌های موثر در دولت عراق است. فراکسيون او در پارلمان به نوری مالکی برای ادامه حضور در قدرت کمک رسانده است. مقتدی صدر در شهر قم اقامت دارد.

از سوی ديگر حسين شهرستانی معاون نخست وزير عراق در امور انرژی پنجشنبه پس از ديدار با جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا در واشينگتن تاکيد کرد که اختلاف ميان دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان، اختلافی داخلی است که عراقی‌ها خود آن را حل و فصل خواهند کرد.

اين سخنان مخالفتی ضمنی با ميانجی‌گری آمريکا ميان دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان به شمار می‌آيد.

پيش‌تر مسعود بارزانی هم با سفر به آمريکا با مقام‌های اين کشور ديدار و گفت‌و‌گو کرده بود.
XS
SM
MD
LG